Forløb
Skilte
I dette forløb kommer kursisterne til at arbejde med anvendelsesorienteret matematik.
Kursisterne kommer i forløbet til at arbejde med geometrisk konstruktion, målestoksforhold og procentregning, når de skal konstruere en model af et skilt (Paradigmatisk undervisningsforløb til niveau G).
Formål
Forløbets mål er, at kursisten kan:
- analysere, afkode og forholde sig kritisk til eksisterende simple modeller samt udføre aktiv modelbygning, der gengiver træk fra hverdagslivet eller arbejdslivet (Modelleringskompetence)
- opstille, løse og vurdere enkle matematiske problemstillinger fra hverdagslivet eller arbejdslivet, åbne såvel som lukkede (Problembehandlingskompetence)
- udtænke, følge og vurdere enkle matematiske ræsonnementer, herunder forstå betydningen af et modeksempel. (Ræsonnementskompetence)
1. Omfang/planlægning
- Forløbet varer ca. 2 timer.
2. Forberedelse/opbygning
Forløbet inddrager følgende kernestof:
- Geometri
- Tal og algebra
Materialer:
Opgave med beskrivelse af skiltenes proportioner - se bilag nederst på siden. GeoGebra.
3. Gennemførelse
Kursisterne eksperimenterer med, hvordan forskellige dimensioner af skiltene udnytter messingpladen bedst muligt.
Fagligt stærke kursister kan udfordres på, om forskellige størrelser på skiltene giver lige store spildprocenter af rektanglerne.
Løsningsforslag tegnes i GeoGebra.
Spildprocenten udregnes.
Kursisterne sammenligner de opnåede resultater. Hvem har klaret opgaven, så spildprocenten bliver så lille som muligt?
4. Evaluering/opfølgning
Samtale på holdet om løsningsstrategier.
Kreditering
Forløbet er lavet i forbindelse med læreplansforsøget 2017.
Paradigmatisk undervisningsforløb til niveau G - Børne- og Undervisningsministeriet.
Bilag
Du skal arbejde med forslag til udformning af skilte. Skiltene skal bestå af et rektangel, og to halvcirkler. De to halvcirkler skal placeres for hver ende af rektanglet, så der dannes et aflangt skilt med en runding i hver ende.
Krav:
- Længden af skiltene skal være 3 gange så stor som bredden..
- Skiltene skal have en bredde på mindst 15 cm og højst 25 cm.
- Skiltene skal laves i messing og skæres ud af en standardplade på 1m x 2m.
Fremgangsmåde:
- Tegn en skitse af, hvordan skiltene bedst placeres på messingpladen, så du får så lille en spildprocent som muligt.
- Lav en tegning af ét skilt i GeoGebra i målestoksforholdet 1:1.
- Lav en tegning i GeoGebra, der viser hvordan skiltene placeres på messingpladen. Du skal kun tegne de rektangler, som viser, hvordan skiltene er placeret på messingpladen.
- Hvor stor bliver spildprocenten af messingpladen?
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.