Artikel
Overgange fra dagtilbud til skole
Rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut giver viden om skolestartsmodeller og praksisformer i børns overgang mellem dagtilbud og skole.
Vi ved fra forskning, at overgange kan være en sårbar tid – især for børn i udsatte positioner. Starten på skolelivet er en livsomvæltning for alle børn. Det involverer et møde med nye rammer, nye kammerater, nye krav og forventninger.
Mens de fleste børn ikke oplever særlige udfordringer i forbindelse med skolestarten, findes der en mindre gruppe af børn, for hvem skolestarten er forbundet med faglige, sociale eller psykiske vanskeligheder.
Forskning indikerer desuden, at trivselsudfordringer ved skolestart har betydning for børnenes senere uddannelse og beskæftigelse, og at det derfor er vigtigt at sikre en god og tryg skolestart for alle børn.
I denne rapport fra EVA kan du få et overblik over udviklingen i skolestartsmodeller. Du kan blandt andet se, hvor mange kommuner, der benytter sig af en skolestartsmodel, hvor børnene starter i SFO, inden de starter i skole.
Materialets indhold:
- Skolestartsmodeller
- Praksis i overgangen
Hent Overgange fra dagtilbud til skole på eva.dk
Overgange fra dagtilbud til skole - En undersøgelse af skolestartsmodeller og praksisformer i børns overgang mellem dagtilbud og skole er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut, 2021.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.