Aktivitet
Kommunikation - Sanistål
Forslag til emner med fokus på kommunikations- og promotionaktiviteter.
Sanistål er en grossistvirksomhed, der handler med byggefirmaer, håndværkere og byggemarkeder. Derfor tages der i flere af nedenstående opgaver udgangspunkt i de aktiviteter, som f.eks. byggemarkeder anvender for at påvirke den private forbruger bedst muligt.
Eksempel 1: Promotionaktiviteter og Bauhaus
Bauhaus forhandler bl.a. varer, som kæden køber hos Sanistål. Private forbrugere, der renoverer deres hus eller lejlighed, kan derfor indirekte her købe Sanistål-produkter.
- Fortæl om parameteren promotion og de aktiviteter, Bauhaus kan benytte sig af.
- Analysér Bauhaus’ promotionmix. Her skal du finde oplysninger f.eks. på Bauhaus’ hjemmeside og i de tekster, der er angivet.
- Vurdér hvordan Bauhaus har tilpasset promotionaktiviteterne til målgruppen.
Eksempel 2: Brug af sociale medier
Sanistål henvender sig til kunder på B2B-markedet. Alligevel bruger de også sociale medier i deres markedsføring, selvom det normalt forbindes med forbrugerne på B2C-markedet.
- Fortæl om promotionaktiviteter og læg særligt vægt på on-line / digitale aktiviteter.
- Analysér Saniståls promotionmix. Her skal du inddrage alle de kommunikationsaktiviteter, der anvendes.
- Vurdér hvordan Sanistål kan bruge f.eks. Facebook-siden til at kommunikere med kunderne. Kom også med forslag til hvordan opslag kan udarbejdes og om andre sociale medier, f.eks. hvordan Instagram vil kunne anvendes.
Eksempel 3: Tilbudsavis til professionelle kunder
Kunderne på B2B-markedet er f.eks. håndværkere og industrivirksomheder. Derfor er Saniståls kommunikation selvfølgelig tilpasset målgruppen.
- Redegør for målgruppen og kom ind på hvilket delmarked målgruppen befinder sig på.
- Analysér kommunikationen med udgangspunkt i den aktuelle tilbudsavis, som kan findes på Saniståls hjemmeside. Her forventes det, at der anvendes relevante modeller og metoder.
- Diskutér hvordan det generelt ses i Saniståls kommunikation (hjemmeside, brochurer, videoer mv.) at der er tale om B2B-markedet. Diskutér hvordan kommunikationen vil være anderledes, hvis der er tale om B2C-markedet og kommunikation til private forbrugere.
Ressourcer
Det anbefales, at lærerne selv søger efter nye og aktuelle artikler, videoer og tekster på hjemmesider.
Kreditering
Udarbejdet af Eva Busk, Tietgen Business
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.