Artikel
Kunderejsen og omnichannel - Ressourcer
Oversigt over ekspertvideoer, forløb og andre materialer fra Videnscenterportalen.dk, der omhandler omnichannel.
Onmichannel handler om at indsamle data om kunden og kommunikere til kunden via alle tænkelige fysiske og digitale kanaler.
Virksomheden forsøger at skabe en sammenhængende og meningsfuld rejse for kunden gennem virksomhedens forskellige salgskanaler – både online og offline.
Det lyder simpelt, men er alligevel ret omfattende, og kan være svært at forstå. Derfor har De Merkantile Videncentre udarbejdet materialer, der kan anvendes i undervisningen, og hjælpe eleverne til at forstå og ikke mindst arbejde med omnichannel i faget afsætning.
De forskellige materialer kan bruges som variation i undervisningen: Ekspertvideoerne bidrager med viden og forståelse af begrebet omnichannel, casevideoerne bringer eleverne tæt på virkeligheden, og i undervisningsforløbene får eleverne mulighed for selv at prøve kræfter med emnet. Endelig kan eleverne lytte til podcast om emnet og bevæge sig rundt i forskellige artikler, der alle bidrager til forståelsen af kunderejsen og omnichannel.
Ekspertvideoer med Thomas Damgren fra Ka-Ching
Fra multichannel til omnichannel | Hvad er forskellen på multichannel og omnichannel? |
Kunderejsen | Hvad betyder costumer journey/kunderejsen? |
Omnichannel | Hvordan kan omnichannel give kunden en bedre oplevelse? |
I gang med omnichannel | Hvordan kommer man i gang med omnichannel? |
Hvad er svært ved omnichannel? | Hvornår går det går galt med omnichannel. |
Udnytter virksomheder de data de har? | Udfordringer ved frivillige kæder? |
Værdiskabelse | Hvordan skaber omnichannel merværdi for kunden? |
Datakilder og digital bearbejdning |
Thomas Damgren fortæller om:
|
Omnichannel og kundeoplevelser | Hvordan kan omnichannel påvirke arbejdsgangen i en butik? |
Casevideoer
Daniel fra Watery.dk – erfaring med at drive webshop |
10 videoer |
Marianne Lyngby Pedersen fra Index Retail |
7 videoer |
Munk Store |
6 videoer |
Undervisningsforløb
Omnichannel og kunderejsen |
2-3 lektioner |
Optimér kunderejsen gennem omnichannel | 5 lektioner Undervisningsforløbet klæder eleven på til at kunne løse udfordringen: "Hvordan kan din virksomhed anvende omnichannel til at styrke kunderejsen hos dine forbrugere?" |
Digital Købsadfærd | 6 lektioner Forløbet beskriver de gængse modeller for digital købsadfærd på B2C og B2B. Eleverne præsenteres for og arbejder med kundens digitale købsproces og konverteringstragten i B2C samt de særlige kendetegn på digital købsadfærd i B2B. |
Podcast
Omnichannel – Podcast | 23 minutter. I podcasten bliver der talt om omnichannel-begrebet – hvad er det, og hvad er det ikke? |
Linksamling
GoodiePack om kunderejsen |
På videnscenterportalen.dk under Digital Handel finder du en række links til e-bøger, podcasts, videoer mm. om kunderejsen. |