Artikel
Målgrupper - Ressourcer
Materialerne på denne side kan bruges i undervisningen om identifikation af forskellige målgruppers købsadfærd, herunder købevaner, købstyper, køberoller og beslutningsprocessen.
De sociale medier hjælper virksomheder med værktøjer til at ramme virksomhedens målgruppe præcist med deres annoncer. Nedenfor er samlet nogle links til gode sider, du kan inddrage i undervisningen i arbejdet med målgrupper.
Lad eksempelvis eleverne sammenligne indstillingsmulighederne for at ramme målgruppen præcist i de forskellige sociale medier, og diskutér efterfølgende betydningen for virksomheden set i forhold til f.eks. offline markedsføring.
Målgrupper på sociale medier
Facebook business | facebook.com/business Facebooks gode råd til virksomheder om at nå ud til nye målgrupper. |
Instagram business | Business.instagram.com. Hvordan annoncer når ud til den rette målgruppe ved hjælp af Instagrams målretningsindstillinger. |
Google ads | Support.google.com. Google Ads guide til virksomheder i forhold til at nå ud til bestemte målgrupper. |
Podcast
Informatiktalk – Målgrupper og online adfærd |
Podcast på Spotify- 22 minutter. Morten Tranekær har inviteret Simon Arvidson, Digital Marketing Specialist hos RIIS Group, til en samtale om målgrupper på sociale medier. Hvis ikke du kender din målgruppe, har du sværere ved at målrette din markedsføring, og som et led i markedsføringen skal en målgruppe klart defineres. Et praksiseksempel på kunderejsen på B2B. |
Dokumentarfilm om målgrupper
Dansk dokumentarserie i tre dele fra 2019, spilletid 3 x 30 minutter. Filmene ligger på mitcfu.dk. Engang købte vi ting fordi vi havde brug for dem - køleskabe, biler og cowboybukser. I dag køber vi ting, der giver os identitet og fortæller omverdenen, hvem vi er. I dokumentarseriens tre afsnit møder vi ”de unge modebæster”, de grønne klimakrigere” og ”de grå globetrotter”. Serien giver eleverne indblik i tre forskellige segmenters købsadfærd, som eleverne kan arbejde med i forbindelse med målgruppe og parametermix. Eleverne kan fx sammenligne segmenterne og udarbejde parametermix til de tre forskellige segmenter. |