Artikel

Målgrupper - Ressourcer

Materialerne på denne side kan bruges i undervisningen om identifikation af forskellige målgruppers købsadfærd, herunder købevaner, købstyper, køberoller og beslutningsprocessen. 

De sociale medier hjælper virksomheder med værktøjer til at ramme virksomhedens målgruppe præcist med deres annoncer. Nedenfor er samlet nogle links til gode sider, du kan inddrage i undervisningen i arbejdet med målgrupper.

Lad eksempelvis eleverne sammenligne indstillingsmulighederne for at ramme målgruppen præcist i de forskellige sociale medier, og diskutér efterfølgende betydningen for virksomheden set i forhold til f.eks. offline markedsføring. 

Målgrupper på sociale medier

Facebook business facebook.com/business
Facebooks gode råd til virksomheder om at nå ud til nye målgrupper.
Instagram business Business.instagram.com.
Hvordan annoncer når ud til den rette målgruppe ved hjælp af Instagrams målretningsindstillinger. 
Google ads Support.google.com.
Google Ads guide til virksomheder i forhold til at nå ud til bestemte målgrupper.

 

Podcast

Informatiktalk – Målgrupper og online adfærd

Podcast på Spotify- 22 minutter.

Morten Tranekær har inviteret Simon Arvidson, Digital Marketing Specialist hos RIIS Group, til en samtale om målgrupper på sociale medier. Hvis ikke du kender din målgruppe, har du sværere ved at målrette din markedsføring, og som et led i markedsføringen skal en målgruppe klart defineres. Et praksiseksempel på kunderejsen på B2B.

 

Dokumentarfilm om målgrupper

Filmserien ”Shop amok”

Dansk dokumentarserie i tre dele fra 2019, spilletid 3 x 30 minutter. Filmene ligger på mitcfu.dk.

Engang købte vi ting fordi vi havde brug for dem - køleskabe, biler og cowboybukser. I dag køber vi ting, der giver os identitet og fortæller omverdenen, hvem vi er. I dokumentarseriens tre afsnit møder vi ”de unge modebæster”, de grønne klimakrigere” og ”de grå globetrotter”.

Serien giver eleverne indblik i tre forskellige segmenters købsadfærd, som eleverne kan arbejde med i forbindelse med målgruppe og parametermix. Eleverne kan fx sammenligne segmenterne og udarbejde parametermix til de tre forskellige segmenter.

 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.