Artikel

Kommunikationskompetence

Kommunikationskompetence er karakteriseret ved, at eleven kan kommunikere ved hjælp af relevante udtryksformer, fagsprog og naturvidenskabeligt funderede argumenter.

Kommunikationskompetence omfatter:

  • Evnen til at kunne formidle, drøfte og argumentere i forskellige sammenhænge med naturfagligt belæg.
  • Evnen til at kunne forholde sig til andres præsentation af emner, hvor naturfagligt indhold og argumentation indgår (f.eks. i erhvervsfaglige– eller hverdagssammenhænge).

Nedenfor finder du fire eksempler på kommunikationskompetence i praksis i henholdsvis biologi, fysik, kemi og naturfag.

Aktiviteter, der træner kommunikationskompetence

Eksemplerne er inspiration ind i erhvervsuddannelser, hvor de naturvidenskabelige fag indgår. Der kan her idéudvikles i forhold til det aktuelle hovedområde og den aktuelle erhvervsuddannelse.


Formål

At forstå betydningen af biodiversitet og udvikle evnen til at deltage i videnskabelige diskussioner.
 

Materialer
  • Undersøgelse om biodiversitet (internettet, bøger, artikler)

  • Kort over lokale økosystemer

  • Whiteboard og markører

  • Papir og blyanter
     

Forsøg
  1. Introduktion:

    • Diskuter, hvad biodiversitet er, og hvorfor det er vigtigt.

    • Præsenter eksempler på lokale økosystemer og deres biodiversitet.
       

  2. Undersøgelse:

    • Del klassen i små grupper og lad dem undersøge forskellige aspekter af biodiversitet (f.eks. truede arter, økosystemer, bevaringsindsatser).

    • Forbered en kort præsentation om deres emne.
       

  3. Gruppearbejde og Diskussion:

    • Lad hver gruppe præsentere deres emne for klassen.

    • Hold en klasse-diskussion om de præsenterede emner, hvor hver gruppe deltager aktivt og stiller spørgsmål til hinanden.
       

  4. Debat:

    • Del klassen i to grupper og hold en debat om et kontroversielt emne relateret til biodiversitet (f.eks. bevaring kontra økonomisk udvikling).

    • Sørg for at alle elever deltager og øver sig i at præsentere argumenter og lytte til modargumenter.
       

Refleksion

Diskuter, hvad de lærte om at kommunikere komplekse emner og deltage i diskussioner. Overvej, hvordan god kommunikation kan fremme samarbejde og forståelse i videnskab.


Formål

At forstå lysets natur og farvespektret samt udvikle evnen til at kommunikere komplekse emner klart og effektivt.
 

Materialer
  • Prisme

  • Lommelygte

  • Farvede filtre

  • Plakater eller præsentationssoftware (PowerPoint, Google Slides)

  • Papir og blyanter
     

Forsøg
  1. Introduktion:

    • Diskuter, hvad lys er, og hvordan vi ser farver.

    • Demonstrer, hvordan et prisme deler hvidt lys i et spektrum af farver.
       

  2. Eksperimenter:

    • Del klassen i små grupper og lad dem eksperimentere med at sende lys gennem prismer og farvede filtre.

    • Observér og noter, hvad der sker med lyset, når det passerer gennem forskellige materialer.
       

  3. Forberedelse af Præsentationer:

    • Lad hver gruppe forberede en præsentation, der forklarer deres eksperimenter og resultater.

    • Inkluder billeder af eksperimenterne, diagrammer over lysets spektrum og forklaringer af, hvad der sker.
       

  4. Præsentation:

    • Lad hver gruppe præsentere deres arbejde for klassen.

    • Sørg for at de forklarer deres observationer klart og besvarer spørgsmål fra deres klassekammerater.
       

Refleksion

Diskuter, hvad der var let og svært ved at forklare deres resultater, og hvad de lærte om vigtigheden af klar kommunikation i videnskab.


Formål

At lære om kemiske reaktioner og udvikle evnen til at skrive videnskabelige rapporter.
 

Materialer
  • Basiske kemikalier (natron, eddike, citronsaft)

  • Reagensglas eller kopper

  • Whiteboard og markører

  • Papir og blyanter
     

Forsøg
  1. Introduktion:

    • Introducer begrebet kemiske reaktioner.

    • Vis et eksempel på en simpel kemisk reaktion (f.eks. natron og eddike).
       

  2. Eksperimenter:

    • Del klassen i små grupper og lad dem udføre deres egne kemiske reaktioner med de tilgængelige materialer.

    • Noter observationer om, hvad der sker under reaktionerne (f.eks. bobler, farveændringer).
       

  3. Skrive Videnskabelige Rapporter:

    • Lær eleverne, hvordan man skriver en videnskabelig rapport (introduktion, metode, resultater, konklusion).

    • Lad hver gruppe skrive en rapport om deres eksperiment, inklusive deres hypoteser, forsøg, observationer og konklusioner.
       

  4. Deling og Feedback:

    • Lad grupperne bytte rapporter og give feedback til hinanden.

    • Diskuter, hvad der gjorde nogle rapporter lettere at forstå end andre, og hvordan man kan forbedre klarheden i videnskabelig kommunikation.
       

Refleksion

Tal om, hvorfor det er vigtigt at kunne skrive klare og præcise videnskabelige rapporter, og hvordan det hjælper andre med at forstå og reproducere eksperimenter.


Formål

At forstå virkningerne af klimaændringer og udvikle evnen til at kommunikere videnskabelige data til en større gruppe.
 

Materialer
  • Undersøgelse om klimaændringer (internettet, bøger, artikler)
  • Diagrammer og grafer over klimadata
  • Plakater eller præsentationssoftware
  • Papir og blyanter
     
Forsøg
  1. Introduktion:

    • Diskuter, hvad klimaændringer er, og hvad der forårsager dem.

    • Præsenter nogle data og grafer, der viser klimaændringer over tid.
       

  2. Undersøgelse:

    • Del klassen i små grupper og lad dem undersøge specifikke virkninger af klimaændringer (f.eks. havstigning, ekstreme vejrforhold, påvirkning på dyreliv).

    • Forbered en kort præsentation om deres emne.
       

  3. Præsentation af Data:

    • Lær eleverne, hvordan man præsenterer videnskabelige data klart og præcist.

    • Lad hver gruppe lave en plakat eller en digital præsentation, der viser deres data og forklarer deres fund.
       

  4. Kommunikation til Offentligheden:

    • Hold en "Klimakonference" i klassen, hvor grupperne præsenterer deres arbejde for hinanden.

    • Diskuter, hvordan de kan kommunikere deres fund til en større gruppe, og hvorfor det er vigtigt.
       

Refleksion

Tal om, hvordan de følte det at præsentere videnskabelige data, og hvad de lærte om at gøre komplekse emner forståelige for andre. Overvej, hvordan de kan bruge disse færdigheder i fremtiden.


Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.