Aktivitet

Målgrupper og købmandskab - JYSK

Om erhvervskunder, unge og andre kundesegmenter.

Eksempel 1. Invitation til erhvervskunde-arrangement

Du er blevet ansat i Business to Business-afdelingen. JYSK ønsker at sætter mere fokus på deres erhvervskunder. Du er i den forbindelse blevet bedt om at lave et udkast til en invitation til et erhvervskunde-arrangement.

Til eksamen skal du:

  • Præsentere din invitation.
  • Inddrage AIDA-modellen i din fremlæggelse.
  • Redegøre for invitationens layout, sprog og virkemidler i forhold til målgruppen.

 

Eksempel 2. Reklameanalyse

Du har søgt job hos JYSK. I den forbindelse undersøger du lidt omkring JYSK, du kigger bl.a. i deres tilbudsaviser. Du beslutter dig for at analysere en reklame for at lære mere om deres brug af virkemidler.

Til eksamen skal du: 

  • Præsentere din reklameanalyse med fokus på virkemidler.
  • Redegøre for brugen af AIDA samt appelformer.
  • Redegøre for brugen af farver, layout og sprog i forhold til målgruppe.

 

Eksempel 3: Pressemeddelelse

I JYSK vil man gerne lave et nyt tiltag, der hedder ”Når jeg flytter hjemmefra”. Det betyder, at man i alle danske JYSK butikker vil lave en afdeling, hvor unge mennesker får mulighed at se og købe inventar til deres kommende hjem.

Til eksamen skal du:

  • Fremvise din pressemeddelelse
  • Gøre rede for indhold og ordvalg i forhold til målgruppen
  • Overveje og begrunde hvilke medier du vil sende pressemeddelelsen til.

 

Ressourcer

Det anbefales, at lærere og elever selv søger efter nye og aktuelle artikler, videoer og tekster på internettet.

Pressemeddelelser og nyheder

Mission og værdier (engelsk)

Produktkvalitet og -sikkerhed

Business to business 

Costumer promises

 

Kreditering

Udarbejdet af Troels Lynggaard Iversen

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.