Aktivitet

Målgrupper og købmandskab - Dansk Supermarked Group

Forslag til emner om markedsføring, målgruppeforståelse og handel med egne brands.

Dansk Supermarked Groups varehuse og butikker er for alle. Der er varer og priser, der er tilgængelige for alle, der ønsker dagligvarer og nonfood i en ordentlig kvalitet. Der er både B2C og B2G kunder.

 

Eksempel 1. Spot Deals - Reklamefremstød 

I NETTO butikkerne i England opererer man med ugentlige SPOT-Deals - tilbudsvarer der kun købes hjem en gang.

I har lige fået et parti varer hjem der er salgssammenhørige bageprodukter, da det i øjeblikket er trendy at bage selv pga. et engelsk tv-show, hvor man dyster om at bage den bedste kage.

  • Vareliste: Lav en liste med de produkter I har købt hjem
  • Display: Lav et display i butikken med varerne (tegn opstillingen) Gør rede for målgruppen til disse varer og de behov, de dækker hos kunden.

 

Eksempel 2. Egne mærker

NETTO England opererer med egne mærker kaldet ”Premieur” og ”Easy”. Desværre er de ikke så kendte i England endnu, så du bliver bedt om at lave et reklame­fremstød for disse produkter.

Kom med forslag til hvordan disse produkter kan lanceres.

  • Video: Lav et tv spot- en kort video
  • Radio spot: Lav et radio spot
  • Reklame: Lav en hjemmeside med fokus på beskrivelsen af egne mærker.
  • Event: Lav en event i butikken med en kendt britisk person, der promoverer varerne. Redegør for dit valg af den kendte britiske person. 

 

Eksempel 3. B2C- kundeinterview

Man vil gerne vide mere om kundetilfredshed i NETTO, England.

Kundeinterviewskema: Lav et interviewskema med spørgsmål angående:

  • Økologiske produkter
  • Varesortiment
  • Kø ved kassen

Forklar hvorfor det er nødvendigt at indsamle data via kundeinterviews. Kom med forslag til andre måder at indsamle data på og gør rede for Dansk Supermarked Groups mission, vision og forretningside.

 

Eksempel 4. B2G - en mulighed for NETTO i fremtiden

I England er der stor fokus på den mad eleverne i skolerne får serveret. Der har i lang tid været fokus på at den skal være sundere end den hidtil har været. Det kunne fremover være en mulighed for NETTO at komme ind på B2G markedet her og sælge friske økologiske produkter til de lokale skoler.

  • Brevskrivning: Skriv et brev til de lokale skoler og meddel dem fordelene ved at handle med NETTO og få friske økologiske produkter leveret til døren.
  • Du er inviteret til en forældreaften på en skole hvor du skal opstille et display med de muligheder du har for at levere friske varer til skolens kantine.
    • Tegning: Lav en tegning over displayet.
    • Salgstale: Lav en salgstale hvor du kommer ind på de mange fordele der ved direkte køb hos jer.
    • Plakat: Lav en plakat til at tage med ud på skolerne.

 

Eksempel 5. Møde med ny kultur

For at udvide bekendtskabet med B2G konceptet inviterer I en gruppe medarbejdere fra Danmark til at komme og fortælle om hvordan det foregår i DK. Du planlægger besøget for dem.

  • Brevskrivning: Skriv et brev til dem med detaljer over deres rejse og ophold.
  • Program: Lav et program over opholdet med besøg på diverse seværdigheder i området. Nottingham er kendt for historien om Robin Hood, og der er mange seværdigheder at se på i den forbindelse. Sørg for datoer, tidspunkter, måltider, hotelophold.
  • Oplæg: Under besøget arrangeres der en aften med et foredrag om NETTO England. Lav oplægget til foredraget og kom ind på samarbejdet med Sainsburys og baggrunden for samarbejdet. Hvorfor er dette samarbejde vigtig?
  • Planogram: Lav et planogram over butikken og forklar butiksindretningen. Kom ind på forskelligheder og ligheder ved produkter der fås i DK og England.

 

Øvrige eksempler på emner til caseeksamen: 

I din Netto i udlandet har man i år valgt at fokusere på din idé med den smart udformede og farvestrålende frugt/grøntsagsboks med navnet ”Økologisk frugt/grønt to go”. Målgruppen for produktet skal være småbørnsfamilier.

  • Forklar og beskriv Dansk Supermarked Groups B2C og B2G kunder.
     
  • Gennemfør en indkøbssituation, hvor en børnefamilie kommer ind i butikken for at få forslag til hvilke stykker frugt/grønt, de skal vælge at putte i den farvestrålende boks ”Økologisk frugt/grønt to go”. Familien er usikre på, hvordan boksen bliver fremstillet, derfor viser du dem en planche, som illustrerer relevante punkter fra Dansk Supermarked Groups Code of Conduct.
     
  • Forklar hvordan du som ansat i Dansk Supermarked Group hver dag efterlever de 3 keywords (købmandskab, sund fornuft og konstant fokus på kunderne) for at give kunderne den bedste indkøbsoplevelse.
     
  • Lav en opstilling i butikken, der viser, hvordan du vil markedsføre din farvestrålende smart udformede frugt/grønsagsboks med plads til enten 4 stk. økologisk frugt eller grønt. Din opstilling af frugt/grøntsagsboksen skal appellere til børnefamilier med overskriften ”Økologisk frugt/grønt to go”.
     
  • I har modtaget en forespørgsel på ”Økologisk frugt/grønt to go” fra en offentlig børnehave. Kunden ønsker at vide noget om Dansk Supermarked Groups købs- og eventuelle leveringsbetingelser i forbindelse med køb gennem ¡Posen. Kunden er ligeledes meget interesseret i at vide noget om under hvilke forhold ”Økologisk frugt/grønt to go” produceres. Skriv et svar på forespørgslen og redegør for Dansk Supermarked Groups Code of Conduct.
     
  • Hvilke medier benytter Dansk Supermarked Group sig af for at få fat på børnefamilier? Hvilke relevante medier vil du forslå for at få fat i netop denne målgruppe og hvorfor?
     
  • Dansk Supermarked Group benytter de sociale medier til at ramme målgrupperne. Du bliver bedt om at komme med et forslag til en konkurrence, der skal køre på et af de sociale medier. Kom med et bud på selve konkurrencen, en målgruppe, et bud på dit valg af medie samt et bud på præmien.

 

 

Ressourcer

Det anbefales, at lærere og elever selv søger efter nye og aktuelle artikler, videoer og tekster på internettet.
 

Salling Groups hjemmeside - engelsk version

Forretningsområder  Om Salling Groups kerneforretning, digital handel, egne brands og mærker

Strategi og ledelse , herunder ejerskabsstruktur

Kerneforretning

Publikationer CSR-rapporter og årsrapporter

Formål og værdier

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.