Aktivitet

Målgrupper og købmandskab - JYSK

Forslag til emner, der træner målgruppeforståelse

Eksempel 1. Hangtags til hhv. Kronborg og Dunlopillo

Som en del af en opgave til dit skoleophold i din elevtid i JYSK skal du lave hangtags til to produkter. Disse hangtags skal vise din forståelse af produkternes målgruppe og anvendelse. Målet med de to hangtags er, at du på begrænset plads kan udstille fordele og kvaliteter ved en vare. Produkterne er en valgfri pude fra hhv. Kronborg og Dunlopillo.

Dine hangtags skal indeholde:

  • En kort beskrivelse af varen, så den passer til målgruppen
  • Vigtig produktinformation, f.eks. vaskeanvisninger, allergiinformation mv.

Derudover skal du:

  • Redegøre for begge mærkers målgruppe
  • Forklare din valgte ordlyd til de to målgrupper

 

Eksempel 2: Forbered besøg fra en engelsk franchisetager

Du arbejder i Danmarks første JYSK i Århus. Din chef bliver kontaktet af en ny franchisetager fra England, der gerne vil besøge den første JYSK-butik. Du bliver bedt om at forberede et besøg i butikken, hvor programmet skal indeholde:

  • Tidsplan over besøget i butikken. Du ved at franchisetageren er i butikken i 60 minutter.
  • En tur rundt i butikken (butiksspejl)
  • Et kort oplæg om JYSKs historie, værdier og mission samt målgruppe
  • En introduktion til JYSKs politik om "den gode sælger"

 

Eksempel 3. Reklamekampagne

Din vinduesudstilling med overskriften "Det er COOL at være udendørs" er en succes. Derfor har mange unge mennesker og unge familier fundet vej ind i butikken. Marketingafdelingen vil nu lancere en reklamekampagne med samme overskrift.

Inden kampagnen går i luften, vil de gerne have din hjælp til at:

  • komme med dit bud på B2C-målgruppen til kampagnen.
  • komme med en analyse af og forslag til, hvilke medier B2C-målgruppen læser og ser, så marketingafdelingen kan vælge de bedst egnede medier.
  • foreslå, hvilke havemøbler fra JYSK, der passer bedst til målgruppen og mediet.
  • vise, hvordan du mener, en sådan reklamekampagne bør sættes op.
  • redegøre for dit valg af billeder, farver, tekst og layout til en sådan reklamekampagne.

 

Øvrige eksempler på emner til caseeksamen:

  • Forklar og beskriv JYSKs B2C- og B2B-kunder. Vis og beskriv B2B-kataloget med storkøbstilbudene.
  • Beskriv målgruppen af B2C-kunderne, herunder købsadfærd og motiv.
  • Gennemfør en indkøbssituation, hvor en ung familie med to børn kommer ind i butikken for at få forslag til indretning af en terrasse/altan. Overhold og forklar desuden JYSKs fem customer promises.
  • Lav en vinduesudstilling, der viser havemøbler med hynder placeret i et miljø, der appellerer til unge mennesker med overskriften "Det er COOL at være udendørs".
  • Skriv et handelsbrev, som svar på en henvendelse fra en lokal ejendomsmægler, som ønsker en plan over, hvilke havemøbler, der vil passe til en terrasse i Tyskland/Spanien eller til en altan i Paris. Målgruppen er unge mennesker, som er flyttet i en ungdomsbolig med tilhørende terrasse eller altan. Overhold formalia.
  • I har modtaget en forespørgsel på havemøbler fra en mulig kunde. Kunden ønsker at vide noget om JYSKs FSC-certificerede havemøbler og hvilke andre initiativer, JYSK beskæftiger sig med i forbindelse med uholdbar og ulovlig skovrydning. Skriv et tilbud, hvori du også fortæller om JYSKs initiativer.
  • Hvilke medier benytter JYSK sig af for at få fat på den yngre del af deres målgruppe?
  • Beskriv indretningstrends i England, f.eks. via research på indretningsblogs, og vurder JYSKs muligheder for at slå igennem i England.

 

 

Ressourcer

Det anbefales, at lærere og elever selv søger efter nye og aktuelle artikler, videoer og tekster på internettet.

LinkedIn

Facebook

Pressemeddelelser og nyheder

Business to business

 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.