Redskab
Procesmodeller til planlægning af helhedsorienteret undervisning
Du finder her inspiration til brainstorm og planlægning af helhedsorienterede forløb gennem to modeller og eksempler på helhedsorienteret undervisning.
Model 1: Indledende proces
Du kan anvende model 1 til brainstorm over et helhedsorienteret tema eller case, som I vil arbejde med.
I cirklerne beskriver I læringsmål for det det enkelte fag, som vil være relevante at have med i forløbet. I det midterste felt skrive I selve casen og/eller elevens læringsmål. Det kunne eksempelvis være at bygge et legehus, bage en festkage eller lignende.
Modellen kan bruges i den indledende planlægningsproces af et helhedsorienteret undervisningsforløb, og det vil være en fordel at skrive læringsmålene på 'post it-sedler, så de kan flyttes og sorteres.
Model 2: Organisering af et helhedsorienteret forløb
Du kan anvende model 2 til at planlægge differentierede undervisningsaktiviteter for helhedsorienterede forløb. Ved at differentiere på faktorerne: tid/indhold/metode/organisering/materialer kan teamet styrke en differentieret undervisning, der sætter fokus på, at eleverne når frem til de fælles læringsmål for forløbet på forskellige måder.
Eksempler på helhedsorienterede forløb
Model Grundforløb 1 er eksempel på udfyldt model til arbejdet med helhedsorienterede forløb i fagretningen Fødevarer.
Model Grundforløb 2 er eksempel på udfyldt model til arbejdet med helhedsorienterede forløb i fagretningen Bager.
Kreditering
Materialerne er udviklet af FastholdelsesTaskforcen.