Skærmanbefalinger
Find inspiration til implementering og viden om Styrelsen for Undervisning og Kvalitets skærmanbefalinger.
Materialet på siden bygger på Dorte Ågårds forskning, og de praktiske anbefalinger er udviklet af hende i dialog med lærere og ledelser på skoler landet over i forskningsprojekter og på pædagogiske dage gennem de sidste 10 år.
Skærmanbefalingerne er udarbejdet af STUK i samarbejde med sektoren.
gym_det_digitale_skærmanbefalinger_referencer
- På gymnasieskolen.dk: Søg på Digital skolepolitik har effekt under artikler. Af Stokholm, Henrik V. og Dorte Ågård. Kronik i Gymnasieskolen 10.06.24 om evaluering af digital skolepolitik på Nyborg Gymnasium.
- På gymnasieskolen.dk: Søg på Lær eleverne at koncentrere sig under artikler. Af Ågård, Dorte. Kronik i Gymnasieskolen 08.22.
- Ågård, Dorte, Marie-Louise Bach og Lene Nibuhr Andersen: Klasseledelse fra teori til praksis, Forlaget Columbus 2023.
- Ågård, Dorte: Skærme i skolen. Et forsvar for krop, koncentration og fællesskab i et klasserum med digitale medier. Frydenlund 2021.
- På radio4.dk: Søg på podcast Relationen mellem lærer og elev er vigtigere, end du tror. Samtale mellem Louise klinge og Dorte Ågård om relationer og skærmenes betydning, Kraniebrud, Radio4'e videnskabsprogram. Varighed: 50 min.
- På hval.dk: Søg på TV2-dokumentar fra 2015: Når mobilen ta’r magten - afsnit 1. Varighed 40 min. Dorte Ågård medvirker som ekspert. Findes på CFU og kan tilgås via UNI-login.
- På livsstil.tv2.dk: Søg på Afsløret af 'sladrehank': Så meget tid brugte gymnasieelever på pc'en. Artikel 20.8.15. Her findes en kort version af dokumentaren (4 min.).
- På livsstil.tv2.dk: Søg på Afsløret af 'sladrehank': Så meget tid brugte gymnasieelever på pc'en. Artikel 20.8.15. Her findes en kort version af dokumentaren (4 min.).
- På Gymnasieforskning.dk: Søg på Motiverende relationer: Lærer-elev-relationens betydning for gymnasieelevers motivation, ph.d.-afhandling, af Ågård, Dorte Aarhus Universitet 2014. Især afsnit 5.6 om betydningen af skærme.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.