Artikel
Den digitale uddannelsesbog
Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens har i samarbejde med fem kommuner udviklet en digital uddannelsesbog til understøttelse af dialogen mellem elev, skole og oplæringssted.
Skolen har i samarbejde med virksomhedsrepræsentanter fra kommunerne optimeret strukturen i elevernes uddannelsesbøger ved at udnytte funktionaliteten i OneNote, så bøgerne er mere overskuelige og intuitive at tilgå for brugerne.
Vejledningsvideo
Derudover har skolen udviklet en vejledningsvideo til eleverne, som er indsat på forsiden af uddannelsesbøgerne. Videoen giver vejledning til anvendelse af uddannelsesbøgerne og beskriver forventninger til brugen af uddannelsesbøgerne.
Vejledningssite
Skolen har tillige udviklet et vejledningssite målrettet oplæringsvejlederne på lærepladsen, så de på en nem og brugervenlig måde kan se indholdet i uddannelsesbøgerne. Vejledingssitet har endvidere til formål at afhjælpe de tekniske udfordringer ved brug af den digitale uddannelsesbog.
Kompetencekort
Uddannelsesbøgerne indeholder et kompetencekort, som eleven og læreren udfylder undervejs og ved afslutningen af hvert skoleforløb. Kompetencekortet er et supplement til skolevejledningen og giver anledning til refleksion over elevens udvikling i bredere forstand end alene den faglige.
Materiale til forberedelse og efterbehandling af elevernes oplæringsperioder
Skolen er optaget af, at lærerne arbejder med forberedelse og efterbehandling af elevernes oplæringsperioder. Skolen har systematiseret og formaliseret denne opgave, således at eleverne gennemgår et læringsforløb på klassen i ugen op til den kommende oplæringsperiode som forberedelse til oplæringen.
Læringsforløbet er integreret i skolens læringsplatform, således at eleverne har adgang til læringsforløbet under hele deres uddannelsesforløb. Skolen har tilpasset indholdet i uddannelsesbøgerne til denne pædagogiske praksis for at øge anvendelsesgraden for både lærere og elever.
Det samlede materiale fra skolens projekt findes på disse links:
Kreditering
IKT- og læringsansvarlig, Per Nordby Jensen, SOSU FVH