Forskning og viden
Kend de fem elementer i FGU, der er meningsfulde for alle unge
EVA peger, med afsæt i en række undersøgelser, på fem elementer der er vigtige at bygge videre på, hvis vi med den nye FGU gerne vil blive bedre til at sende de unge videre i uddannelse og job.
De fem elementer er meningsfulde for alle unge, også selvom gruppen af unge uden ungdomsuddannelse er meget sammensat og med forskellige behov.
De unges behov
EVA har undersøgt de unges behov med hensyn til at gå videre i uddannelse eller beskæftigelse. Behov defineres her som afstanden mellem den status, den unge har, og de kompetencer der kræves for at klare en uddannelse eller et job. Det kan handle om behov, som den unge selv giver udtryk for og oplever i forbindelse med at kunne påbegynde og fastholde en uddannelse eller et arbejde. Det kan også handle om behov, som den unge ikke selv kan give udtryk for, der kommer til syne i den unges livssituation, som vigtige at tage hånd om, hvis den unge skal blive klar til at gå videre i uddannelse eller beskæftigelse.
Med udgangspunkt i disse undersøgelser, har EVA udarbejdet en plakat, der uddyber de fem elementer, som FGU bør bygge på:
• Afgørende at få en samlet uddannelsesplan
• Vejledning tæt på batter
• De unges sociale og personlige kompetencer skal i centrum
• Trygge og fleksible læringsmiljøer betyder meget
• Tydelig progression og løbende feedback giver eleverne udbytte
Hent plakaten
Find de 5 elementer FGU'en bør bygge på via eva.dk