Aktivitet
Tal og lyt med fokus på strategi
Denne aktivitet tager udgangspunkt i dansk som andetsprog på basisniveau. Der lægges op at turde eksperimentere med vægt på talens betydning for god kommunikation.
Aktiviteten kan tilpasses og bruges til elever fra 1.-9. klasse.
Anslået tidsforbrug: 1-2 lektioner.
Denne aktivitet har fokus på mundtlig kommunikation, hvilket kan være en udfordring, hvis ens ordforråd er begrænset. Gennem en kort fortælling/samtale lægges der op til at eksperimentere med sproget og arbejde med risikostrategier. Aktiviteten lægger vægt på kompetenceområdet tale og på vigtigheden af at være stand til og turde at forklare og udtrykke sig.
Forudsætninger, form og indhold
Mundtlig kommunikation kan for mange tosprogede elever være en udfordring, fordi de mangler et dansk ordforråd. Manglen på danske ord skal dog helst ikke hindre, at eleverne forsøger at tale dansk. Tosprogede elever kan derfor introduceres forskellige strategier til at bruge det talte sprog, alt efter hvilket niveau de befinder sig på.
For at skabe en autentisk læringssituation kan to lærere arbejde sammen med en eller flere elever. Det kan gøres ved, at den ene lærer laver forskellige aktiviteter med eleverne i eksempelvis idræt eller madkundskab. Den anden lærers opgave kan derefter være at få den enkelte elev til at fortælle om aktiviteten, eksperimentere med sproget og inddrage forskellige risikostrategier, så de tør kaste sig ud i at tale, også selvom de laver fejl.
Tilrettelæggelse
Inden forløbet går i gang, kan forskellige risikostrategier være blevet introduceret, så eleven har en bevidsthed om, hvordan de kan vælge at kommunikere. Det kan for eksempel være med brug af kodeskift eller modersmål.
Forslag til spørgsmål, der kan overvejes, inden aktiviteten gennemføres:
- På hvilken baggrund vælges aktiviteten, der skal danne rammen om samtalen?
- Hvilke risikostrategier kender eleven, og hvordan skal brugen af risikostrategier italesættes?
- Hvordan skal samtalen om aktiviteten organiseres?
Aktivitetens opbygning
Aktiviteten er inddelt i fire faser:
1. Introduktion
Der kan introduceres til aktiviteten ved at italesætte vigtigheden af at kunne og turde udtrykke sig mundtligt.
2. Faglig aktivitet
Først kan eleven indgå i en faglig aktivitet i en klasse eller en mindre gruppe.
3. Samtale om aktivitet
Herefter kan eleven indgå i en samtale med fokus på at fortælle om den faglige aktivitet. Der kan opfordres til fokusering på sprogligt at tydeliggøre aktivitetens indhold og organisering. Undervejs i samtalen kan der spørges meget uddybende til aktiviteten, så eleven er nødt til at trække på forskellige strategier for at kommunikere. Der kan også lægges op til at eksperimentere med forskellige strategier undervejs i samtalen.
4. Samtale om strategier
Når samtalen om aktiviteten er slut, kan der tales om, hvilke forskellige kommunikationstrategier, der kan bruges, når man på denne måde skal fortælle om en aktivitet. Det kan også diskuteres, hvornår der var behov for at kende til strategierne.
Evaluering
Den formative evaluering finder i høj grad sted i samtalen om strategier i aktivitetens tredje fase.
Den summative evaluering kan tage udgangspunkt i, i hvilket omfang eleven var i stand til detaljeret og med brug af forskellige strategier var i stand til at fortælle om aktiviteten.
Der kan efter gennemførelsen af forløbet sættes fokus på spørgsmål som:
- Hvilke observationer blev gjort i forbindelse med elevens brug af strategier i samtalen?
- Er der noget eksemplarisk ved denne aktivitet, som kan tilpasses og genbruges i et fremtidig planlægning af undervisningsaktiviteter?
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.