Artikel
Temabaseret undervisning – at arbejde med hele idrætsfaget
I artiklen beskrives arbejdet med temaer, hvad det gode tema består af, og hvordan der kan arbejdes med temaer i forløb og årsplaner.
Hvorfor temaer i idrætsundervisningen?
”Nogle gange skal man lytte til de andre i stedet for at gøre det, som man selv synes er smartest, fordi andre ser på tingene fra en anden vinkel.”
”Man skal respektere, at alle laver fejl og så ikke blive sur, når det sker. Ikke alle er lige gode med en bold.”
Ovenstående er udsagn fra en elevevaluering af et temabaseret forløb, der udover at sætte fokus på boldspil også stiller skarpt på, hvordan eleverne samarbejder ved at udnytte hinandens styrker og være opmærksomme på hinandens svagheder. Set ud fra et elevperspektiv kan temaer nemlig bidrage til at zoome ind på nogle ting, som de normalt enten tager for givet eller ikke har fået øje på endnu.
Idræt er leg, spil, konkurrencer og fordybelse. Men idræt er også meget mere end det, og det skal læreren være opmærksom på og hjælpe eleverne til både at se, mærke og forstå. Idræt – om vi dyrker det alene eller sammen med andre – gør noget (godt) for os som mennesker. Idræt spiller en særlig rolle i vores samfund og kultur, for vores sundhed og identitet og ikke mindst for måden, vi omgås med hinanden. Temaer kan hjælpe med at sætte ovenstående i spil i undervisningen, hvilket også er vigtigt i forhold til at undervise eksemplarisk, så eleverne ikke først finder ud af, hvad temaer er, når de skal til afgangsprøven i 9. klasse.
Hvad er et tema?
Et tema kan defineres som en grundlæggende idé, der strukturerer eller perspektiverer idrætsfagets praksisområder. På den måde bidrager et tema til, at eleverne får øjnene op for, hvordan idræt også kan udøves og anskues.
Temaer kan være en del af idrætsundervisningen på forskellige måder, men ikke alle temaer er lige gode. Et godt tema består af tre gensidigt afhængige karakteristika. Det gode tema er fagligt relevant, håndterbart og meningsfuldt.
I nedenstående udfoldes følgende:
1. Hvornår er temaet fagligt relevant?
2. Hvordan gør læreren temaet håndtérbart for både elever og for sig selv?
3. Hvordan gør læreren temaet meningsfuldt for eleverne?
1. Fagligt relevant
Når et tema er fagligt relevant, udspringer det af Fælles Mål. Eksempelvis er kultur et fagligt relevant tema, fordi det bidrager til arbejdet med færdigheds- og vidensområdet ”normer og værdier”, som ligger inden for kompetenceområdet ”Idrætskultur og relationer”.
2. Håndtérbart
Når et tema er håndtérbart, er det konkretiseret i et undertema. På den måde bliver det mere konkret og dermed muligt for eleverne at forstå og arbejde med det. Ligeledes bliver det muligt for læreren at planlægge undervisning, finde litteratur med mere. Temaet kultur er meget abstrakt, men det kan gøres håndterbart ved, at det konkretiseres til ”Mestrings- og præstationskultur”. Dette undertema kunne for eksempel stille skarpt på:
- viden om, hvad der definerer en mestrings- og præstationskultur,
- en analyse af, om der i klassens idrætsundervisning er en udpræget mestrings- eller præstationskultur
- at give læreren mulighed for at gennemføre aktiviteter, der betoner henholdsvis mestring og præstation
- at perspektivere mestring og præstation til andre sammenhænge, for eksempel andre fag og uden for skolekonteksten.
Når læreren udvælger og planlægger temaer til idrætsundervisningen, så bør hun i princippet gøre det samme, som når hun tilrettelægger undervisning inden for videns- og færdighedsområdet kropsbasis og konkretiserer det til akrobatik eller yoga.
3. Meningsfuldt
Når et tema er meningsfuldt, er det koblet til det idrætslige praksisområde, der arbejdes med. Det kan være en idé at forbinde det til noget, som er oppe i tiden, og dermed gøre eleverne nysgerrige på temaet. Aktualiteten er afhængig af, hvad den enkelte lærer og klasse er interesserede i. Undertemaet ”Mestring- og præstationskultur” kan for eksempel blive meningsfuldt, når det kobles med et praksisområde som ”Løb, spring og kast” og ”oversættes” med en titel som ”at blive bedre eller at blive bedst i løb, spring og kast”. Hvis klassen er meget optaget af konkurrence, kunne temaet også oversættes til ”I konkurrence med mig selv eller andre i løb, spring og kast” (Bolding Christensen & Munk Svendsen, 2019).
Forskellige tilgange til temabaseret idrætsundervisning
I undervisningsvejledningen til faget idræt beskrives to tilgange til temabaseret idrætsundervisning:
- Fra tema til indholdsområde
- Fra indholdsområde til tema
Der kan dog argumenteres for, at det er ligegyldigt, om læreren begynder med temaet eller indholdsområdet. I stedet for bør læreren fokusere på de tre karakteristika, at temaet er fagligt relevant, håndterbart og meningsfuldt, og være opmærksom på, at der findes to forskellige typer af temaer.
To typer af temaer – integrerede og perspektiverende
Det integrerede tema er integreret i en konkret idrætspraksis og hjælper eleverne til at blive bedre til noget. Det kan være at indgå i et spil, udforme et træningsprogram eller tage imod i et spring. Integrerede temaer kan være: Styrker og svagheder, tillid, motiverende målsætninger, fysisk sundhed, sammenhold, feedback.
Det perspektiverende tema sætter en idrætspraksis i perspektiv for eksempel ved at få eleverne til at reflektere over og diskutere idrættens betydning i samfundet og/eller mediers betydning for kropsidealer. Perspektiverende temaer kan være: Idræt og snyd, psykisk sundhed i idrættens verden, eliteidræt eller breddeidræt, træningsafhængighed.
Den tydelige forskel på de to typer af temaer er, at det ikke er oplagt at integrere træningsafhængighed i et forløb om fysisk træning, men i stedet for sætte fysisk træning i perspektiv. På den måde kan eleverne opnå forståelse for, at der kan være en ”bagside af medaljen”, og at fysisk træning ikke altid er sundt.
Idrætsundervisningen bør være tematiseret på alle klassetrin, men måden, læreren arbejder med temaer på, vil progressivt ændre sig, jo ældre eleverne bliver. I den progression øges kompleksiteten i temaerne, italesættelsen af temaerne over for eleverne, og ligeledes hvor meget fylde temaerne får i undervisningen. Eksempelvis kan læreren arbejde med idrætskultur i 1. klasse, hvor fokus er på, hvad der skal til for at skabe den gode idrætstime så som omklædning, vente på tur, gå i bad, huske idrætstøj og håndklæde, hvorimod idrætskultur i 9. klasse kan handle om, hvordan for eksempel fodboldspillet har udviklet sig på tværs af nationale kulturer.
Læring i, om og gennem idræt – en didaktisk model for helhedsorienteret idrætsundervisning
I arbejdet med temabaseret idrætsundervisning, kan læreren med fordel tilrettelægge undervisningen ud fra de tre dimensioner; læring i, om og gennem idræt (Arnold, 1979).
- Læring i idræt er den praktiske dimension og henviser til kropslige og idrætslige færdigheder.
- Læring om idræt er den teoretiske dimension og handler om viden om den idrætspraksis, der arbejdes med.
- Læring gennem idræt er den temafaglige dimension, der handler om det, eleverne lærer gennem idræt og dermed kan bruge i andre sammenhænge ud over idrætsundervisningen.
I tilrettelæggelsen et forløb ud fra læring i, om og gennem idræt sikrer læreren, at eleverne arbejder både med færdigheder, viden/teori og temaer og på den måde med hele idrætsfaget. Det kaldes i faghæftet for fagets faglige helhedsforståelse (Læs mere i figur 1 på side 30 i Faghæftet).
Ud fra ovenstående eksempel med mestrings- og præstationskultur i løb, spring og kast kunne de tre dimensioner se ud således:
- Læring i: Eleverne skal lære at udføre den kropslige færdighed, højdespring
- Læring om: Eleverne skal opnå viden om højdespringets tilløb, afsæt, svæv og landing
- Læring gennem: Eleverne skal lære om kendetegn ved mestrings- og præstationskultur, og de skal lære at analysere egen klassekultur og perspektivere deres viden til andre kontekster.
Et eksempel på en årsplan, hvor der arbejdes ud fra fagets faglige helhedsforståelse vises i nedenstående tabel. De valgte temaer har også en anden vigtig kvalitet, fordi de kan kombineres med alle praksisområderne. Derfor kan de anvendes uanset hvilke indholdsområder, eleverne trækker i forbindelse med den afsluttende prøve.
Årsplan 9. klasse (Uge 32 - 48)
Uge / | 32 - 36 | 37 - 43 | 44 - 48 |
---|---|---|---|
Kategori | |||
Indholdsområde og fokus |
Boldbasis og boldspil: Kaos-boldspillenes taktik - basketball |
Redskabs-aktiviteter: Fra håndstand til strakt overslag |
Fysisk træning: Udholdenheds-træning |
Overordnet tema | Samarbejde | Samarbejde | Identitet |
Undertema | Kommunikation - Jeg hører (ikke), hvad du siger | Tillid - Griber du mig, hvis jeg giver slip? | Idræt, identitet og medier |
Årsplan 9. klasse (Uge 2 - 17)
Uge / | 2 - 6 | 8 - 12 | 13 - 17 |
---|---|---|---|
Kategori | |||
Indholdsområde og fokus |
Dans og udtryk: Udvikling af koreografi om idtrætsidentitet |
Kropsbasis: Kampsport - judo |
Løb, spring og kast: Kuglestød, længdespring og sprint |
Overordnet tema | Identitet | Kultur | Kultur |
Undertema | Hvor blev min (idræts)identitet af? | Hvad i alverden sker der her? Hvordan analyserer man idrætskulturer? | At blive bedre eller blive bedst |
Bufferuger: På 9. klassetrin er forløbene kun 4 uger grundet prøver med mere.
Tværgående temaer
De fem tværgående temaer, der præsenteres herunder, er fagligt relevante, fordi de udspringer af Fælles Mål, og de konkrete undertemaer er gjort håndterbare. Undertemaer er forsøgt oversat, så de er meningsfulde, men alt efter hvilken klasse, læreren underviser, vil det være hensigtsmæssigt at omformulere dem, når praksisområdet er valgt.
Eksemplerne på undertemaerne stammer alle fra elevmaterialet, (Be)greb om idræt.
Faser/ tvær-gående temaer |
Sam-arbejde | Kultur | Samfund | Sundhed | Identitet |
1.-2. klasse |
At hjælpe hinanden Sammen er vi gode At tabe og vinde Roller i idræt |
Den gode idræts-time Idræt og leg Krop og rytme |
Hvad kan min krop? Puls Fra kolde tæer til røde kinder |
||
3.-5. klasse |
Idræt for alle – hensyn og tolerance Fairplay – sammen skaber vi det gode spil |
My house, our rules – regler i idræt Tab og vind med samme sind |
Idræt i TV Hvor kan man dyrke idræt? Når idræt er spænd-ende Bevæg-else er mere end idræt |
Når idræt gør ondt Krop og trivsel Følelser i idræt |
|
6.-7. klasse |
Rolle-spillet I hold-spillet Feed me with feedback Styrker og svag-heder |
Hold vs. Individ At blive bedre eller blive bedst? Forpligt-ende fælles-skaber Fitness eller folke-dans? |
Idræt og snyd Play-makers – Vi laver selv (organise-ret) idræt Forenings vs. skole-idræt – same same but different |
Krop-pens, sportens og sans-ernes ABC Skaden er sket! Hva’ nu? Livsstil og levevikår Skal du være med? Social sundhed |
Pubertet-en i spil Den smukke krop vs. Den funktion-elle krop Kroppen taler Krops-idealer |
8.-9. klasse |
Kommu-nikation – jeg hører (ikke) hvad du siger Sammen-hold Tillid – griber du, hvis jeg giver slip? |
På tværs af kulturer Sportens ånd vs. sportens væsen Idræt og snyd Skole-idrættens udvikling Eliteidræt vs. Bredde-idræt |
Idrættens rolle i sam-fundet Skole-idrættens historie OL: Hurtigere, højere, stærkere |
Idræt og mønstre Motive-rende mål-sætning-er Hvorfor dyrker vi idræt? Idræt som middel eller mål Individ vs. Hold-idræt – forskel-lige vilkår |
Krop og sind Få energi og forbrug energi på samme tid Idræt, identitet og medier Træ-nings-afhæng-ighed Hvor blev min idræts-identitet af? |
Inspiration
Dansk Skoleidræt har med inspiration fra (Be)greb om idræt, udviklet Sundhedsdugen, som kan anvendes i relation til det overordnede tema, Sundhed.
Lyden af Idræt – en podcast om idrætsundervisning, omhandler blandt andet temabaseret idrætsundervisning. Podcasten er målrettet idrætslærere og idrætslærerstuderende. Du finder den ved at søge på ”Lyden af idræt” på de gængse podcastplatforme eller på ucl.dk.
Læs også mere om idrætsfaget og find inspiration i faghæftet for idræt
Kreditering
Artiklen er udarbejdet af Andreas Bolding Christensen, lektor og underviser i idrætsfaget ved Læreruddannelsen på Fyn, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Arnold, P. J. (1979). Meaning in movement, sport and physical education. Heinemann.
Bolding Christensen, A., & Munk Svendsen, A. (2019). (Be)greb om idræt. Meloni.
Børne- og Undervisningsministeriet (2019). Idræt - Faghæfte 2019. Kbh.
Munk Svendsen, A. & Bolding Christensen, A. (2019). (Be)greb om idræt – Lærerens håndbog. Meloni.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.