Redskab

Forældresamarbejde

Inspirationsmaterialer til forældresamarbejde og gennemførelse af skole-hjem-samtaler.

 

Dialogkort om skolens forældresamarbejde

Redskabet stiller skarpt på personalets kendskab til forældregruppen samt på skolens aktuelle praksis for forældresamarbejdet.

Formålet med redskabet er at udvikle rammer, som gør det muligt for skolens personale at reflektere over og diskutere forældresamarbejdet – især samarbejdet med forældre og grupper af forældre, der måske italesættes som svære at nå.

Hent redskabet her (pdf, 14 sider).

  

Elevstyrede skole-hjem-samtaler    

Redskabet giver værktøjer til at indføre elevstyrede skole-hjem-samtaler på din skole. I redskabet finder du anvisninger til, hvordan samtalerne forberedes og gennemføres.

Hent redskabet her (pdf, 16 sider).

 

Viden Om - Skole-hjem-samarbejde  

Et godt skole-hjem-samarbejde understøtter elevernes læring og udvikling. Læs om viden og forskning om skole-hjem-samarbejde, find udviklingsredskaber og andre materialer i dette Viden Om-tema.

Link til Viden Om - Skole-hjem-Samarbejde på emu

 

Video om forældreinvolvering i arbejdet med et fagligt løft af elever

Videoen tager udgangspunkt i Nordals Skolen i Sønderborg. Hør om deres erfaringer med at involvere elevers forældre, blandt andet i forbindelse med at forberede skole-hjem-samtaler.

© Børne- og Undervisningsministeriet

Kreditering

Materialet om forældreinddrageles er udviklet til skoler, der deltager i programmet for løft af de fagligt svageste elever. Materialet er dog opbygget, så det også kan anvendes af skoler, som ikke indgår i programmet. Det er udarbejdet af Metropol, VIA og Rambøll.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.