Aktivitet
Grønne nyfortolkninger
Valgfag: I denne aktivitet skal eleverne ernæringsforbedre ud fra kostrådet om at spise flere grove grøntsager. Eleverne skal forbedre ernæringen i klassiske hverdagsretter ved at tilføje flere grøntsager.
Aktiviteten er henvendt til valgfaget madkundskab.
Anslået tidsforbrug: 2-3 lektioner.
Denne aktivitet tager udgangspunkt i kompetenceområdet Mad og sundhed, og der er fokus på, at eleverne skal udvikle en traditionel hverdagsopskrift ud fra det kriterie, at der skal tilføjes flere grøntsager. Samtidig skal velsmag og sundhed være i fokus.
Forudsætninger, form og indhold
Formålet med aktiviteten er, at eleverne eksperimenterer med udvikling af opskrifter med velsmag og sundhed i fokus. Aktiviteten er derfor egnet som en læringsaktivitet i et større forløb om sund mad til målgrupper.
Aktiviteten tager udgangspunkt i kostrådet ”Spis frugt og mange grøntsager”, som anbefaler, at man skal spise 600 gram frugt og grønsager om dagen, og at minimum 300 gram heraf skal være grøntsager. Desuden anbefales det at vælge de grove grønsager, som indeholder flest mættende fibre. Aktiviteten er et eksempel på, hvordan der kan arbejdes konkret med et kostråd.
Læs mere om De officielle Kostråd: altomkost.dk
Aktiviteten lægger op til, at eleverne skal bearbejde opskrifter på klassiske hverdagsretter som for eksempel ”Pasta med kødsovs” og ”Boller i karry”. Det skal ske ved at tilføje flere grøntsager til retterne og dermed udvikle nye og ernæringsforbedrede opskrifter.
Arbejdsformen er gruppebaseret.
Tilrettelæggelse
Til aktiviteten kan anvendes en klassisk opskrift på en hverdagsret, som læreren har udvalgt. Der skal bruges et bredt udvalg af (grove) grøntsager til et grøntsagsbord, som eleverne kan anvende i deres arbejde med at ernæringsforbedre opskriften. Eleverne skal bruge et tekststrukturskema for instruktioner til at beskrive deres nye opskrift. Se eksempel eksemplet herunder:
Målet/resultatet
|
||||||
Ingredienser/materialer
|
||||||
Fremgangsmåde
|
Forslag til spørgsmål, der kan overvejes inden aktiviteten gennemføres:
- Hvilke(n) opskrifter på hverdagsretter skal eleverne bearbejde?
- Hvilke grøntsager skal eleverne have mulighed for at arbejde med?
- Hvordan skal kostrådene og den valgte opskrift introduceres?
- Hvordan skal eleverne præsentere de forbedrede opskrifter?
Aktivitetens opbygning
Aktiviteten er inddelt i tre faser:
1. Introduktion
Aktiviteten kan indledes med, at den udvalgte opskrift og tekststrukturskemaet gennemgås, og der kan laves en gennemgang af grøntsagsbordet.
2. Arbejdet med ernæringsforbedring
Eleverne kan herefter i grupper tale sammen om, hvilke grøntsager de vil tilføje opskriften.
Næste skridt er, at eleverne kan tilberede deres ernæringsforbedrede retter. De kan løbende beskrive i tekststrukturskemaet, hvilke ingredienser de anvender, og hvilke handlinger de foretager sig. Læreren kan undervejs hjælpe og vejlede elevernes, imens de tilbereder deres retter.
3. Præsentation
Aktiviteten kan afsluttes med en præsentationsrunde, hvor eleverne fortæller om deres valg i forhold til den nye, ernæringsforbedrede opskrift.
Evaluering
Der kan afslutningsvis evalueres ud fra spørgsmål som:
- Deltager eleverne i en samtale med gruppen om, hvilke grønsager de vil tilføje opskriften?
- Tilbereder eleverne den ernæringsforbedrede hverdagsret sammen med gruppen?
- Er eleverne med til at præsentere den ernæringsforbedrede hverdagsret?
Der kan efter gennemførelsen af aktiviteten sættes fokus på spørgsmål som:
- I hvilket omfang lykkedes det eleverne af ernæringsforbedre opskrifterne?
- Hvordan fungerede det at arbejde konkret med et kostråd på denne måde?
- Kan erfaringer fra denne aktivitet bruges fremadrettet i planlægningen af undervisningen?
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.