Artikel
Progressionsbeskrivelser til Naturvidenskabens ABC
Få inspiration til, hvordan Naturvidenskabens ABC kan bruges på forskellige trin i undervisningen.
En arbejdsgruppe under Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har udviklet progressionsbeskrivelser til de 10 grundlæggende erkendelser i Naturvidenskabens ABC. Beskrivelserne giver perspektiver på, hvordan ABC'ens indhold kan bruges på de forskellige trin i undervisningen.
Med progressionsbeskrivelserne får du konkrete bud på, hvilke faglige delerkendelser, der kan sættes fokus på i undervisningen, hvilke fagbegreber, der kan introduceres på hvilke trinforløb, og hvilke spørgsmål, der kan være relevante at stille i undervisningen på de forskellige trinforløb. Målet er, at eleverne i løbet af deres skolegang gradvist kan få indsigt i ABC´ens 10 grundlæggende naturvidenskabelige erkendelser.
Progressionsbeskrivelserne er tænkt som inspiration til fagteamets planlægning og drøftelser af progression og til den enkelte lærer i den konkrete undervisningstilrettelæggelse.
Inspirationsmaterialer på vej
Samtidig med arbejdet med progressionsbeskrivelserne udvikles nye inspirationsmaterialer. Inspirationsmaterialerne understøtter tilrettelæggelsen af naturfagsundervisning, der tager afsæt i både Fælles Mål og de 10 grundlæggende erkendelser i Naturvidenskabens ABC.
Inspirationsmaterialerne udvikles i samarbejde med det nationale naturfagscenter Astra. De første af en række inspirationsmaterialer udkommer på en ny Naturvidenskabens ABC-hjemmeside primo 2021.
Læs mere
Find hele naturvidenskabsstrategien på emu.dk
Læs mere om Naturvidenskabens ABC: Tæt på ekspertgruppen på emu.dk
Læs mere om baggrunden for Naturvidenskabens ABC på uvm.dk