Artikel
Videre læsning: Litteraturliste
Her kan du finde de referencer der er henvist til i læsestoffet under "rundt om ordblindhed".
Arnbak, E. & Borstrøm, I. (2007). Udvikling og afprøvning af procedure til identifikation af elever i risiko for dysleksi. I Værd at vide om ordblindhed, Socialstyrelsen. http://socialstyrelsen.dk/udgivelser/vaerd-at-vide-om-ordblindhedbek
Andreasen, K. & Jandorf, B. D. (2013). Ordblindhed – en håndbog til forældre. Special-Pædagogisk Forlag.
Center for Læseforskning, Københavns Universitet, og Skoleforskningsprogrammet, IUP, Aarhus Universitet Socialstyrelsen og Børne- og Undervisningsministeriet: Vejledning til ordblindetesten. https://ordblindetest.nu/vejleder/login.jsp?message=bad%20login
Gellert, A. S. & Elbro, C. (2016). Rapport om projekt vedrørende tidlig identifikation af elever i risiko for udvikling af alvorlige afkodningsvanskeligheder (herunder ordblindhed). Københavns Universitet: Center for Læseforskning.
Hagtvet, B. E.; Frost, J.; Refsahl, V. (2015). Den intensive leseopplæringen. Cappelen Damm Akademisk.
Lyon, G. R., Shaywitz, S. E. og Shaywitz, B. A. (2003). Defining Dyslexia, Comorbidity, Teachers' Knowledge of Language and Reading – A Definition of Dyslexia, Annals of Dyslexia, 53.
Olsen, M. H., Schultz, M. F. (2010). Er der nogen i denne togvogn, der kan stave til resurse? Dansk Videnscenter for Ordblindhed. http://socialstyrelsen.dk/udgivelser/er-der-nogen-i-den-her-togvogn-der-kan-stave-til-resurse
Puolakanaho, A., Ahonen, T.,. Aro, M., Eklund, K., Leppänen, P. H. T., Poikkeus, A., Tolvanen, A., Torppa, M., & Lyytinen, H.(2007). Very early phonological and language skills: estimating individual risk of reading disability. Journal of Child Psychology and Psychiatry, Vol. 48(9), s. 923-931.
SBU’s rapport (nr 225/2014). Dyslexia hos barn och ungdomar – tester och insatser. En systematisk litteraturöversigt: http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Dyslexi-hos-barn-och-ungdomar---tester-och-insatser/
Siegel, L. (1989). IQ is irrelevant to the definition of learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 22, s. 469-486.
Stanovich, K. E. (1986). Matthew effects in reading: Some consequences of individual differences in the acquisition of literacy. Reading Research Quarterly, 21, s. 360-407.
Stanovich, K. E. (1991). Descrepancy definitions of reading disability: Has intelligence led us astray? Reading Research Quarterly, 26, s. 7-29.
Vellutino, Fr.; Fletcher, J. M., Snowling, M. J.; Scanlon, D. M. (2004). Specific reading disability (dyslexia): what have we learned in the past four decades? Journal of Child PsychologyPsychiatri, 45 (1), s. 2-40.
Børne- og Undervisningsministeriet (2014). Fælles Mål.