Artikel

Skriv, skriv, skriv – undervisning i skriftlig fremstilling

At skrive præcist, sammenhængende og korrekt er den store udfordring i danskfaget – ikke mindst for tosprogede kursister.

Her følger et konkret bud på, hvordan der kan undervises i skriftlig fremstilling i dansk som andetsprog på HF fra begynderniveau til eksamen på A-niveau, med masser af eksempler på aktiviteter, opgaver og redskaber. 

Det er afgørende, at det skriftlige arbejde ikke bare foregår derhjemme og i forbindelse afleveringsopgaver. Heldigvis er det let at inkorporere den skriftlige dimension i de fleste af de aktiviteter, der foregår i klasselokalet – også når det primære fokus er et andet end skriftlige færdigheder.

 

Kreditering

Anders Daugaard, lektor i dansk, engelsk og DSA på Frederiksberg VUC og STX

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.