Nyhedsbrev
Søg
Nyt om:
AI i undervisningen er et af de store emner i det kommende skoleår, så det dykker vi ned i denne gang. Derudover kan du bl.a. læse om dansklærerforeningens årsmøde 2023, årets FIP-kurser og mere.
Da ChatGPT holdt sit indtog, blev gode råd dyre i dansk. Var det for alvor slut med læsning, læring og fordybelse? Og hvordan kan udfordringen integreres i undervisningen?
Kritisk brug af teknologi er vigtig - også for lærerne. Vi må lære eleverne at bruge teknologien fornuftigt og fastholde fokus på deres skriveudvikling.
Hos Danske Taler finder du historiske og dagsaktuelle taler samt undervisningsforløb og inspirationsrum målrettet danskundervisningen.
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
I dette nyhedsbrev kan du blandt andet læse en opfordring til at melde dig som skriftlig censor og finde informationer om, hvordan og hvorfor.
Giv eleverne en ny bevidsthed om produktion af tekster i flere genrer og spar tid i rettearbejdet som lærer. Få tips til det konkrete arbejde.
Giv dine 1.g’ere en tryg start ved at lade dem skrive genrer, de allerede kender. I denne aktivitet finder du ti forslag til opgaver, som bygger skrivebroer fra grundskole til gymnasium.
Få eleverne til at forstå, at oversættelse altid indebærer en fortolkning.
Find disse didaktiserede øvelser og gør brug af tilgængelige ressourcer i arbejdet med sproglig korrekthed i undervisningen.
Valgkampe kalder på aktuelle, danskfaglige analyser. I dette forløb undersøges plakater, kampagner og debatter, og du møder begreber som framing, teksters funktioner, etosdyder, trialoger og debatidealer.
Organdonation er et relevant og aktuelt emne i undervisningen i både 1., 2. og 3. g. Dansk Center for Organdonation har udgivet iBogen Når død giver liv – organdonation i undervisningen, der viser hvordan.
Mens eleverne fordyber sig i synet på identitet, træner de digtanalyse. Desuden løser de kreative opgaver og tager ansvar for deres del af stoffet.
Med afsæt i dokumentarserien De dyre piger (2021) trænes filmanalyse og digital dannelse, mens faglig formidling står centralt, når forløbet åbner sig mod fag som biologi, matematik, samfundsfag og psykologi.
I dette nyhedsbrev kan du bl.a. læse om virtuelle fyraftensmøder, ny vejledning til skriftlig dansk og øget fokus på sproglig korrekthed.
Øvelsen træner eleverne i at gå til mundtlig eksamen i dansk. Samtidig har læreren tid til at lytte til elevernes fordybede faglige samtale, hvilket er en stor hjælp, når der skal gives afsluttende årskarakter.
Matrixgrupper har mange fordele - men hvordan får man dem til at gå op hver gang? I denne artikel bliver du klogere på matrixgrupper, og du lærer at planlægge, så grupperne passer til situationen.
På baggrund af en forståelse af postkolonial læsning undersøger eleverne, hvordan de selv forholder sig til integration.
Hvilke valg træffer en oversætter? Og hvordan arbejder man med en tekst, eleverne kender?
"Fag og fremtid" er et brætspil om faget uden for klasserummet og efter studentereksamen. Spillereglerne læses på et minut, og man er klar til at spille, når pladen er printet og spørgsmålene klippet ud.
Fake News, nyhedsfeed, ekkokamre, konspirationsteorier, demokrati, Facebook, Instagram og Google. Hvordan hænger de sammen?
Digitale gæstelærerforløb til grundskolen, de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne bringer faglige kapaciteter og kendte danskere ind i undervisningen. Det skal løfte elevernes motivation og trivsel.
Nyhedsbrevet omhandler følgende:
FIP, Regionalmøder, Virtuelle møder om skriftlighed, Råd og vink og statistik fra skriftlig eksamen 2021, Samlet oversigt over skriftlige eksamensopgaver.
Denne artikel skitserer fire centrale tendenser i klimalitteraturen: Hvad kendetegner den, og hvordan gør den os klogere på os selv og vores omverden?
I dette forløb sætter cand.psych. og lektor Jesper Aagaard fokus på at være ung i den digitale tidsalder. Forløbet inviterer eleverne til at reflektere over digitaliseringens betydning for deres liv.
Med et indblik i iværksætter Le Gammeltofts karriereerfaringer og lektor Eva Lykkegaards introduktion til unges uddannelsesvalg, kan eleverne styrke deres refleksioner om uddannelse og karriere.
I dette forløb sætter Jesper Theilgaard sammen med Søren Frank fokus på klimaforandringer og menneskets forståelse af havets betydning gennem tiden ud fra et naturvidenskabeligt og humanistisk perspektiv.
Droner og droneteknologi er omdrejningspunktet i dette gæstelærerforløb. Her får eleverne indblik i den stigende brug af droner set fra et teknisk, samfundsmæssigt og etisk perspektiv.
H.C. Andersens Hyrdinden og skorstensfejeren er omdrejningspunktet i dette gæstelærerforløb, hvor eleverne føres ind i eventyret gennem dialogisk fortolkning og introduceres til tingseventyret som genre.
Den tekstæstetiske samtale er et alternativ til den traditionelle spørgsmål-svar-undervisning.
De populære escape rooms med gåder, koder og krav om samarbejde kan levendegøre danskundervisningen. Spil i timerne kan motivere eleverne til at bruge begreber, få faktuel viden og analysere tekster i dybden.
Fagkonsulentens bud på svar på de hyppigst stillede spørgsmål til de tre eksamensgenrer. Henvender sig til både censorer, undervisere og elever.
Portfolio-didaktik styrker skriftlighedskompetencer og dannelse. Hvordan kommer man i gang? Denne artikel giver et teoretisk og praktisk blik ind i portfolio-didaktikken.
Nyt og aktuelt om sommerens mundtlige og skriftlige prøver
Inspirations- og vejledningsmateriale til grundskolen og ungdomsuddannelserne sætter fokus på LGBT+-elever.
Refleksion over danskfagets potentiale til at understøtte unge LGBTI-personer i deres psykiske trivsel og identitetsdannelse med udgangspunkt i forløbet ”Queer i sprog, litteratur og medier”.
Forløbet sætter fokus på problematikker i forbindelse med køn og seksualitet, introducerer til queerteori og arbejder analytisk med forskellige teksttyper på tværs af danskfaget tre perspektiver.
Medierne er venstreorienterede, lyver og er i lommen på eliten. Sådan lyder anklagerne fra et stigende antal højreorienterede, alternative medier. Hvad er disse mediers grundkerne og hvorfor vokser de frem?
Faglig formidling har alle gavn af at mestre. Så hvorfor ikke starte allerede i 1.g, så eleverne får maksimal nytte af deres nye sproglige og kommunikative færdigheder? Som bonus er faglig formidling også kernefagligt, kreativt og motiverende.
Er du lærer eller leder i grundskolen, på erhvervsuddannelserne eller på en af de gymnasiale uddannelser kan du finde inspiration til at håndtere svære samtaler eller undervisning om kontroversielle emner og kritisk tænkning.
FIP-kurset 2020 fokuserede på skriftlighed efter reformen med særligt fokus på, hvordan den daglige undervisning på en naturlig måde kan pege frem mod eksamen uden at praktisere ’teaching for the test’. .
I idékatologet finder du en række øvelser og aktiviteter til at arbejde med at undersøge og producere tekster med udgangspunkt i det udvidede tekstbegreb,
- med fokus på det udvidede tekstbegreb.
Bogen LIKE er en gratis og forskningsbaseret undervisningsbog, som klæder elever i både grundskolens udskoling og gymnasieelever på til at undgå de digitale mediers mange faldgruber.
Virtuelle timer skaber nye muligheder for fordybelse i skriftlighed, værker og én til én-samtaler. Samtidig bliver stille elever mere synlige, og taletiden deles mere ligeligt.
Fra og med skoleåret 2020 er Dansk som andetsprog C-A blevet permanentgjort. Det betyder bl.a., at der er kommet en revideret læreplan og vejledning.
Dansk som andetsprog C-A, hf-e; Første og andet gennemløb med de nye skriftlige genrer; FIP - og et spørgsmål, om fagligheden i dansk: Fylder litteraturen for lidt i eksamenssættene?
Dette inspirationskatalog giver idéer til innovationsforløb i dansk på hf og stx.
Nytårstaler er en afgrænset genre, som eleverne hurtigt kan lære at mestre.
Giv eleverne indblik i genrer, formidlingsbevidsthed og personlig stemme: Lad dem lære af hinandens skriftlige opgaver - og arbejde med fagkonsulentens anbefalinger og censorernes bedømmelser af autentiske elevstile.
Dette undervisningsmateriale er baseret på Mette Korsgaards film "Min uimodståelige mand" som sætter fokus på ligestilling og stereotype kønsroller i samfundet.
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
I anledning af 75-året for Danmarks befrielse udsender Børne- og Undervisningsministeriet podcastserien ’Befrielsen’ til brug i undervisningen. Befrielsen omhandler tiden før, under og efter Danmarks befrielse i 1945.
Et bud på tilrettelæggelse af professionsorienteret undervisning - samtidig med at man træner danskfaglighed og forbereder elever til skriftlig eksamen og større skriftlige opgaver
I artiklen følger nogle eksempler på, hvordan man kan arbejde med innovation i hhv. en faglig og didaktisk kontekst i gymnasiet i faget dansk.
Her præsenteres tre dokumenter, der kan vejlede og støtte skriftlige censorer, men som også kan bruges af alle andre dansklærere (og elever/kursister) i stx og hf.
Nyt om fjernundervisning i forbindelse med COVID-19, kurset ’Censur og de nye skriftlige genrer', skriftlig eksamen, SRP, mundtlig eksamen og undervisningsbeskrivelse samt finde tips til undervisningen.
Feedback er en helt central del af skolens undervisning. Vi ved i dag, at feedback har en stor effekt på elevers læring, men vi ved også, at ikke al feedback virker lige godt.
Feedback er i dag ikke uden grund et centralt fokusområde på de gymnasiale uddannelser. Forskningen viser nemlig, at feedback har stor effekt på elevernes faglige udvikling, men kvaliteten af feedback varierer.
Her finder du forslag til digitale ressourcer og inspiration til planlægning af undervisning.
Ny Viden Om-udgivelse præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Digitale enheder giver mulighed for at differentiere og tilrettelægge varieret og motiverende undervisning. Samtidig følger dog en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
Her kan du finde programmet fra FIP-kurset i november/december 2018.
Hvordan genfortryller man H.C. Andersen og opdager nye perspektiver på ”Klods-Hans”, ”Svinedrengen” og ”Den Standhaftige Tinsoldat”?
Hvordan arbejder man innovativt i dansk? Og hvad er innovation overhovedet for noget? Denne artikel forklarer begrebet og inspirerer til, hvordan danskfaget kan udvikle elevernes kreative og innovative evner.
Kanonforfatterne inddrages her i et forløb om litteratur og forholdet til natur og klima. Forløbet rummer alle 14 kanonforfattere.
Brug metodetrekanten til at reflektere på tværs af metoder. Den anbefales i vejledningen og egner sig til til både sprog, litteratur og medier.
Den 15. juni 2020 er det 100 år siden, at Sønderjylland blev genforenet med Danmark. Genforeningen aktualiserer temaer som grænsesætning, national identitet, historiebrug og mindesmærker.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
Denne Viden Om-udgivelse formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse, der er betegnelsen for de handlinger, en lærer løbende foretager sig for at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Råd og vink præciserer, kommenterer, uddyber og giver anbefalinger vedrørende de skriftlige prøvesæt, herunder udvalgte dele af læreplanens tekst, men indfører ikke nye bindende krav. Publikationen henvender sig til dansklærere og skriftlige censorer, men elever kan også læse med.
Dette forløb gør eleverne bevidste om, hvordan YouTube målretter søgeresultater efter brugerens interesser, samt hvordan YouTubes markedsmekanismer virker.
Kommunikation på nettet kan være hård. Med afsæt i egne erfaringer og forskning skal eleverne i dette forløb udvikle et kodeks for netkommunikation.
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Her kan eleverne kortlægge deres egen digitale dannelse gennem 'Det digitale Kompetencehjul', der er udviklet af Center for Digital dannelse.
Det er nemt at dele billeder på nettet, men kan man fjerne billeder, hvis man fortryder? Her møder vi bl.a. en ung kvinde, hvis fotos er blevet rippet og brugt til en falsk profil i hendes eget navn.
Vores adfærd på nettet definerer, hvad Googles søgeværktøjer og de sociale medier udvælger til os. Hvilket billede giver det af verden, når vi ikke kender kriterierne for denne udvælgelse?
Hvorfor er det et problem, at der ligger data om os på nettet, som vi ikke selv bestemmer over?
Mange får udelukkende nyheder fra sociale medier, der viser brugerne det, de plejer at synes om. Dette kan medføre, at der opstår såkaldte ekkokamre, hvor man bekræftes i sit eget verdenssyn.
Forløbet arbejder med konkrete råd til tjek af nyheder på nettet, så eleverne kan blive mere kritiske mediebrugere. og lærer at reflektere over, hvad der skaber falske nyheder.
Forløbet tager udgangspunkt i elevernes erfaringsverden og får dem til at reflektere over egen adfærd på nettet og se kritisk på fx hits fra Google.
Den faglige forening henvender sig til alle, der underviser eller er kommende undervisere i fagene billedkunst, design og arkitektur eller design.
Ordblindhed er en specifik læsevanskelighed, som betyder, at nogle har svært ved at koble bogstaver til lyd og lyd til bogstaver.
Dansklærerforeningen er den faglige forening for dansklærere i grundskolen, på ungdomsuddannelser og på læreruddannelsen. Alle med interesse i danskfaget kan blive medlem.
Kender du det, at under arbejdet med emnet landbrug, går det op for dig, at Amir tror, arbejdet handler om en bro? Eller at diskussionen om bandeproblematik har noget med musik at gøre?
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
Mange elever tøver med at deltage aktivt i timerne. Denne øvelse sikrer, at alle bliver hørt, og samtidig synliggør de røde, gule og grønne kort læringen - både for læreren og eleverne.
Gennem denne aktivitet forstår eleverne i dansk A på hf, hvad der styrker og skader deres troværdighed, og hvorfor en faguddannet kan udtale sig med større vægt end menigmand.
Sprog ytrer sig ikke bare som skrift og tale. Sproget taler mellem linjerne om den, der ytrer sig. Sproget bærer vores mentalitet og verdensopfattelse og afspejler vores værdier.
Hvordan bliver du hørt, og hvordan undgår du at blive snydt? Lær eleverne at gennemskue, hvad et argument består af og forskellige måder at argumentere på.
Forløb, der understøtter eleverne i at kunne ”foretage et kvalificeret uddannelses- og karrierevalg” og er desuden et eksempel på, hvordan man kan tilrettelægge en demokratisk dannende danskundervisning.
Hvordan økonomiserer du din tid, når du vejleder elever? Der er mange måder at få vejledning til at være en frugtbar proces. Nedenfor præsenteres en række konkrete gode råd om vejlederrollen i fagligt samspil.
"Lav et spil med fokus på den viden, I har tilegnet jer i de forskellige fag indtil nu". Sådan lyder opgaven til eleverne. Resultatet kan fx bruges til Åbent Hus eller orienteringsaftener.
Lad eleverne analysere autentiske kampagner og dernæst udarbejde deres egne oplysningskampagner.
Det skærper elevernes fornemmelse for sprog, plot og målgruppe, når de skal formidle til mindre børn.
Lad eleverne opleve, hvordan todimensionelle figurer pludselig bliver tredimensionelle og får eget liv i mødet med andre karakterer i klasserummet.
Toulmins udvidede model og appelformerne indgår som regel i danskforløb om argumentationsanalyse.
Den sproglige og indholdsmæssige sammenhæng i en tekst er afgørende for, at sproget fungerer. Denne øvelse træner elevernes blik for kohæsion og kohærens.
Opgaver er et centralt læremiddel i undervisningen. Dog er de stillede opgaver i mange tilfælde ikke i tilstrækkelig grad stilladserende.
Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier