Aktivitet

Debatcirkel om køn og seksualitet i kultur- og samfundsfag

I kultur- og samfundsfaggruppen sættes fokus på emner fra seksualundervisningen gennem en inkluderende og tryg klassesamtale.

Seksualundervisning tager afsæt i biologiske, psykologiske eller kulturelle emner og her kan kultur- og samfundsfaggruppen bidrage med et særligt perspektiv.

Køn og sex har mange berøringsflader, som er relevante for kultur- og samfundsfaggruppen, fx kønsidentitet, kønsnormer gennem tiden, kropsidealer, normkritik og samtykke.

Denne øvelse har til formål at give eleverne mulighed for at sætte ord på deres tanker om køn og seksualitet ud fra et kulturelt og socialt perspektiv.

 

Planlægning/overvejelser

Det kan føles sårbart for mange elever at tale om sex. Derfor er det vigtigt at få etableret et trygt samtalerum i klassen, med tydelige regler for, hvordan man taler om sig selv og andre.

Det bør italesættes og anerkendes, at ikke alle har samme mening omkring krop, køn og sex, og derfor må der tales respektfuldt om og med hinanden.

Dette kan gøres ved sammen at opstille en række regler for den gode samtale, fx som disse:

Regler for den gode samtale

1. Man markerer med håndsoprækning når man vil sige noget

2. Man fortæller ikke om egne erfaringer

3. Man taler om andre med respekt

4. Man kommer ikke med bemærkninger eller griner når andre taler

5. Man omtaler kønsdele med neutrale ord.

De mange emner og temaer omkring sex og køn, som kan tages op i kultur- og samfundsfag, vil ikke være lige relevante for alle klasser.

Derfor er det en god idé at målrette undervisningen således, at læreren udvælger de emner, der vil give mening for netop den elevgruppe, der er repræsenteret i klassen.

I denne aktivitet kan man med fordel kigge spørgsmålene igennem på forhånd og evt. sortere dem fra, der ikke vil være relevante.

 

Aktivitetens opbygning

Inden aktiviteten går i gang skal læreren udskrive en række spørgsmål, et på hvert papir.

Eleverne sætter sig på deres stole i en rundkreds, så alle kan se hinanden.

De skal ikke medbringe noget, hverken pc, mobil eller skriveredskab.

Læreren placerer en bunke med udskrevne spørgsmål på gulvet i midten af cirklen. Der er ét spørgsmål på hvert papir.

Herunder kan du se eksempler på spørgsmål, der kan anvendes.


Hvor mange køn er der?

Hvordan har holdningerne til forskellige former for seksualitet (fx homoseksualitet) mon ændret sig gennem tiden?

Hvorfor ser normerne for sex før ægteskab forskellige ud verden over?

Hvilke fordele og ulemper kan prævention have?

Hvad betyder fri abort for kvinder og for mænd?

Hvilke familieformer findes der?

Hvor udbredt er homoseksualitet mon i Danmark?

Hvad er en hatecrime og hvor stort problem udgør det for samfundet?

Hvad er samtykke og hvem har gavn af reglen om samtykke?

Hvilke fordele og ulemper kan der være ved omskæring?

Hvordan kan religion være med til at definere kønsroller?

Hvordan har kropsidealerne ændret sig gennem tiden?

Hvilke årsager kan der være til at unge med en anden kønsidentitet end majoritetens er væsentlig mere udsat for angst, depression og selvmord?

Kan to af samme køn holde hånd og kysse offentligt i Danmark?

Hvordan har forholdet til nøgenhed ændret sig gennem tiden?


En elev udpeges til at hente et af de udskrevne spørgsmål.

Det læses højt, og så går debatten i gang.

Læreren styrer, hvem der starter, men derefter er det eleverne, der peger på den næste, der må tale.

Læreren vurderer, hvornår spørgsmålet er udtømt, og en ny elev skal trække et nyt spørgsmål.

Når debatten er færdig, lægges alle spørgsmålene ud på gulvet.

Eleverne skal så sortere dem ud fra hvilke spørgsmål, der vil kunne besvares bedst ud fra hhv. historie, religion og samfundsfag.

 

Evaluering

Eleverne sættes i par og diskuterer hvilke spørgsmål de mener der kom en lærerig debat ud af, og hvilke der kom en knap så god debat ud af.

Eleverne udvælger 2-3 spørgsmål, som de gerne vil arbejde videre med.

Læreren indsamler informationerne fra parrene, således at de indsamlede informationer kan danne baggrund for planlægning af undervisningen ud fra elevernes interesser.

 

Kreditering

Aktiviteten er udarbejdet af Dorte Ziggy Thelander Grønbæk, Vestegnen HF & VUC, i samarbejde med CFU

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.