Nyhed
Nyt fra fagkonsulenten – september 2020
Dette nyhedsbrev indeholder informationer om skoleårets FIP-tema, evaluering af faget efter det første reformrul og fagets rolle i SOP, elevproduktioner i forbindelse med GDPR, webinar om innovation i historie samt lidt om skoleåret i lyset af covid-19.
Kære historiekolleger
Jeg håber, at I alle er kommet godt i gang med historieundervisningen i det nye skoleår og generelt bare er ved godt mod og helbred i en på mange måder helt mærkværdig og forvirrende tid med alle covid19-restriktionerne.
Min egen skolestart har også været helt anderledes i år, fordi jeg som bekendt er tiltrådt som fagkonsulent efter Mette Lyng. Jeg vil gerne benytte lejligheden her til at sige tak til Mette for hendes store arbejde for faget gennem 12 år. Mettes dedikerede indsats betyder nemlig, at jeg har overtaget et fag i topform, med en skøn faglig kultur, som jeg vil gøre mit ypperste for at tjene, videreføre og udvikle i fællesskab med jer.
Til de af jer, som ikke lige kender mig, så er jeg uddannet cand. mag. i historie og dansk fra Syddansk Universitet, og jeg har undervist i gymnasieskolen siden 2004. Jeg er pt. ansat som lektor på Vejen Business College. Derudover har jeg været aktiv i den faglige forening som bestyrelsesmedlem i en lang årrække, været medlem af læreplansgruppen for historie hhx i forbindelse med GYM17, været tilsynsførende, været SRP-ombedømmer, skrevet flere historiedidaktiske udgivelser (i bog- og artikelform), afholdt en lang række fagdidaktiske foredrag og workshops for historielærere i hhx- og stx-regi – og så er jeg bosiddende i Odense sammen med min familie.
Skoleåret i skyggen af en epidemi
Selvom vi for de flestes vedkommende er tilbage på skolerne, så må vi nok også indstille os på et skoleår, som desværre på mange måder vil blive defineret af, hvordan covid19-epidemien udvikler sig. Det er ganske uforudsigeligt, hvad der kommer til at ske, fordi situationen hele tiden udvikler sig i både negative og positive retninger, hvor regioner og skoler rammes ganske hårdt med hjemsendelser og yderligere restriktioner, mens andre regioner og skoler helt går fri eller bliver mindre hårdt ramt. Det stiller store krav til os – både som professionelle lærere og som medborgere og familiemennesker. Covid19 ser med andre ord ud til at blive et vilkår, som vi i fællesskab må forsøge at få det bedste ud af i den kommende tid.
Fortrøstningsfuldt ved jeg også, at vi som gymnasielærere kan skabe gode rammer for vores elever, uanset hvad. I løbet af foråret var det helt fantastisk at opleve, hvordan vi løftede opgaven med at omlægge undervisningen til virtuelle rammer på fornem vis i løbet af ganske kort tid. Her gjorde vi alle sammen pædagogiske og didaktiske erfaringer, som kan vise sig særdeles brugbare i det igangværende skoleår, hvor vi jo nok uundgåeligt på et eller andet tidspunkt kommer til at undervise virtuelt i større eller mindre grad.
Historie er heldigvis ikke det mest utaknemmelige fag at undervise virtuelt i, selvom kilden til inspiration, variation og motivation naturligvis kan løbe tør for selv den mest energiske historielærer. Derfor vil jeg lige genopfriske det fine inspirationsmateriale til virtuel undervisning i historie, som ligger frit tilgængeligt på EMU’en: – og generelt bare opfordre jer til gavmildt at dele materiale, idéer og spændende ”virtu-didaktiske” greb med hinanden, hvis I har mulighed for det – fx i den faglige forenings gruppe på Facebook.
Evaluering af faget efter det første gennemløb
Som bekendt fik vi i sommer ikke mulighed for at gennemføre den mundtlige eksamen i historie med en ny prøveform, nye faglige mål, nyt kernestof og nye periodeafgrænsninger i fagets læreplan.
I skrivende stund er det kun ganske få elever, der har været til eksamen med udgangspunkt i den nye prøveform. Derfor er datagrundlaget for tyndt til på nuværende tidspunkt at lave en repræsentativ evaluering af prøveformen i praksis. Dog har der heldigvis været et krav om prøvetræning i faget, som jeg håber har givet jer gode og brugbare erfaringer, som I kan tage med ind i jeres historieundervisning i indeværende skoleår.
Mere formelt vil jeg dog gerne have et lidt dybere indblik i, hvordan I har løftet læreplanen i praksis. Jeg vil derfor bede jer om at besvare følgende evalueringsskema senest den 4. oktober 2020: Link til evalueringsskemaet kan rekvireres ved at skrive til fagkonsulenten: Kasper.Thomsen@stukuvm.dk
Selvom evalueringen ikke som sådan med videnskabelig evidens kan bruges til at udpege generelle tendenser eller strømninger i faget på nuværende tidspunkt, så vil jeres svar alligevel bidrage til at sætte fokus på, hvilke forløb og faglige perspektiver, der arbejdes med i historieundervisningen, hvilket forhåbentligt fremadrettet kan inspirere til nye vinkler, emner og historiefaglige tilgange i jeres praksis. Endelig vil jeres svar også kunne bruges til at sætte fokus på den videre faglige udvikling i faget i forhold til FIP-kurser, historiedidaktisk udviklingsarbejde, EMU-content, ’best practice’ etc. Resultatet af evalueringen vil blive præsenteret i det næste nyhedsbrev og på de kommende kurser i FHH- og FIP-regi.
Evaluering af faget i studieområdeprojektet (SOP)
Selvom vi i sommer ikke fik mulighed for at afholde den mundtlige eksamen i faget, var mange af os involveret i SOP – enten som vejledere, eksaminatorer eller censorer. Selvom lidt færre elever end tidligere har skrevet SOP i en fagkombination med historie, så indgår historie stadig med en betydelig andel, hvilket indikerer, at historie fortsat er et populært valg blandt eleverne. En forklaring på den lille nedgang er sandsynligvis, at eleverne har fået flere valgmuligheder i fagrækken, hvorfor historie ikke længere nødvendigvis er et ”nødvalg”, men et aktivt tilvalg, hvilket er særdeles positivt.
Jeg er på den baggrund meget interesseret i at få et indblik i, hvordan I oplevede ”faget i spil” i SOP-konteksten – både skriftligt og mundtligt. Derfor vil jeg bede jer om at besvare følgende evalueringsskema senest den 25. oktober 2020: Link til evalueringsskemaet kan rekvireres ved at skrive til fagkonsulenten: Kasper.Thomsen@stukuvm.dk
Jeres bidrag vil indgå i planlægningen af FIP21 og i det videre arbejde med at kvalificere fagets rolle i og bidrag til studieretningsprojektet. Resultatet af evalueringen vil ligeledes blive præsenteret i et nyhedsbrev og på de kommende kurser i FHH- og FIP-regi.
GDPR og elevproduktioner
Der er kommet nye indskærpelser om oplysningspligt og samtykkeerklæring i forhold til GDPR og elevproduktioner, som også før sommerferien er blevet sendt ud til skolerne. Det er vigtigt, at vi som undervisere er opmærksomme på disse forhold, når vi planlægger og udfører forskellige aktiviteter, der indebærer digitale elevproduktioner. Det skyldes, at det er den enkelte skole, der er ansvarlig for overholdelsen af GDPR i forbindelse med elevernes digitale produktioner. I praksis kunne man fx forestille sig, at eleverne i et historiemodul laver et ”nyhedsindslag”, der omhandler en erindringshistorisk markering af en bestemt begivenhed. Eleverne filmer i den forbindelse en række voxpop-interviews med tilfældigt forbipasserende på gågaden, hvor de spørger ind til den historiske begivenhed og den kollektive erindring herom. Man har som skole i den situation oplysningspligt over for den, der filmes og interviewes – og vi skal samtidig sørge for at indhente en samtykkeerklæring fra vedkommende. På EMU’en findes yderligere oplysninger samt printbare skabeloner til oplysningspligt og samtykkeerklæring, som ganske nemt kan downloades.
Endelig skal man også som skole være særligt opmærksom på rettighedsproblematikker om ’content’ og databehandlingsregler, hvis elevernes produktioner offentliggøres på digitale medieplatforme som fx YouTube eller Facebook etc.
Fonden for Entreprenørskab – innovation i historie
Fonden for Entreprenørskab afholder den 17. november et gratis webinar om innovation i historieundervisningen for gymnasielærere. Webinaret hostes af Dan Enevold Mikkelsen, som er lektor på Marselisborg Gymnasium, og han vil på baggrund af sine didaktiske erfaringer og refleksioner præsentere en række praksisnære forløbs- og opgaveeksempler, der konkret anviser, hvordan man kan arbejde med innovation i faget. Webinaret afholdes på Zoom, og I kan læse mere om webinarets indhold her, hvor I også kan tilmelde jer.
Skoleårets FIP-tema
Skoleårets FIP-kursus har temaet ’mundtlighed og skriftlighed’. Kurset vil anlægge en række praksisnære, didaktiske perspektiver på temaet på baggrund af følgende problemstillinger: Hvordan kvalificerer vi fagets skriftlige dimension i et mundtligt fag? Hvad vil det egentlig sige at skrive historiefagligt? Hvordan træner vi elevernes historiefaglige mundtlighed i praksis? Og hvordan arbejder vi med historiefaglig literacy i de faglige samspil? Kurset afholdes den 20. januar 2021 fra 10.00 til 16.00 på Tietgen Business, Lerchesgade 29, 5000 Odense C, og det er allerede nu muligt at tilmelde sig FIP-kurset.
Som altid er I mere end velkomne til at skrive eller ringe til mig, hvis I har spørgsmål til læreplanen, idéer eller konkrete forslag til historiedidaktiske udviklingsprojekter eller bare har noget på hjerte.
Kreditering
Kasper Thomsen
Fagkonsulent
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.