4. ledelsesfelt: Ledelse af kapacitets- og kompetenceudvikling
For at sikre et stærkt fagligt og læringsorienteret miljø på skolen er det afgørende, at skoleledelsen prioriterer strategisk kompetenceudvikling af det fagprofessionelle personale. Kapacitets- og kompetenceudvikling skal primært ske igennem udviklingsforløb, uformel opkvalificering og efteruddannelse af både det fagprofessionelle personel og skolens ledelse. Herigennem styrkes eksempelvis lærernes fagdidaktiske kompetencer og skolens samlede evne til at fungere som et lærende arbejdsfællesskab med fokus på mål, resultater og progression i elevernes læring og trivsel.
Opgaven med at kapacitets- og kompetenceudvikle den enkelte skole indebærer et målrettet blik for, hvilke kompetencer den samlede skole har brug for. Endelig må skoleledelsen og arbejde strategisk med at få det kommunale niveau og medarbejderniveauet til at mødes.
Der kan inden for dette ledelsesfelt findes inspirationsmaterialer som belyser forskellige måder at arbejde med dette ledelsesfelt på bl.a. ved hjælp af praksis værktøjer, cases, forskningskortlægninger samt artikler.