Artikler og forløb ARTIKEL Selvvalgt kontekst i mediefag – til hverdag og til eksamen I læreplanen fra 2017 stod begrebet ”selvvalgt kontekst” centralt. Hvad dækker begrebet over, og hvordan kan man arbejde konkret med selvvalgt kontekst? Bliv klædt på til at bruge kontekstbegrebet. ARTIKEL Politik, aktivisme og influencere på Instagram: Analyse af celebritykultur Statsminister Mette Frederiksen poster en makrelmad, Greta Thunberg strejker for klimaet og influencere viser livsstil på Instagram-profiler. Hvordan kan vi analysere celebritykulturen som en medietekst? AKTIVITET Dokumentarfilmen - Min uimodståelige mand Dette undervisningsmateriale er baseret på Mette Korsgaards film "Min uimodståelige mand" som sætter fokus på ligestilling og stereotype kønsroller i samfundet. FORLØB Nye mediers udvikling En sprængt digital virkelighed udfordrer det traditionelle mediebillede og truer idealet om demokratisk samtale. Forløbet giver indsigt i medieverdenen og skærper elevernes mediefaglige og analytiske evner. FORLØB 5 undervisningsforløb til mediefag I forbindelse med gymnasiereformen og udstedelsen af de nye læreplaner er der udviklet inspirationsmateriale. FORLØB Mig og mine medier – unge og deres medieforbrug De unge er letpåvirkelige, de er letantændelige, men de er også kræsne. Så hvordan kan vi arbejde med medieteori? Et bud er at tage fat på en verden, den unge kender og er optaget af: sig selv. FORLØB Medierne kommer! – Om det forandrede medielandskab Mange medieteoretikere og medieteorier har blikket rettet mod det forandrede medielandskab. Dette forløb har netop til formål at forstå det paradigmeskift, som pt. finder sted. FORLØB Gensidig tiltrækning - påvirker medierne vores samfund og påvirker samfundet dem? Tager medierne pusten fra os? Eller puster vi til medierne? For hvor meget påvirkes vi egentlig i mødet med medier? Og kan vi påvirke dem? Dette forløb på 7 moduler – især til mediefag B på stx/hf – arbejder med det faglige mål: Teori om mediers betydning for hverdagsliv, kultur og samfund.