Forløb

Science og medborgerskab

Dette materiale tager udgangspunkt i projektet Science og Medborgerskab. Projektet er udarbejdet af tre skoler, der deler tilgangen ”det skal være sjovt at have naturvidenskab”.
 

Materialet – og især den didaktiske tilgang – kan også bruges til undervisningen i stx, htx og hf.

Frederiksborg Gymnasium, Gladsaxe Gymnasium og Frederiksberg Gymnasium har gennem de seneste år arbejdet med at udvikle nyt materiale til alle dele af naturvidenskabeligt grundforløb.

Materialet nytænker NV på en måde, hvor eleven inddrages som naturvidenskabelig medborger. Dette sker gennem elevinddragende didaktik, hvor eleverne ikke blot oplever spændende naturvidenskab, men også ser relevansen af naturvidenskab i deres hverdag. På den måde får eleverne indsigt i den faglige viden og det ansvar, det kræver at træffe bæredygtige valg. På en sådan måde skulle eleverne gerne blive motiveret til at træffe bæredygtige valg i deres hverdag.

 

Tre nye forløb om klima og bæredygtighed

Forløbene fokusere blandt andet på didaktik, faglighed og fagsamarbejde, metode samt eksamen. Tilgangen er at ”det skal være sjovt at have naturvidenskab”. Desuden opfylder materialet kravene i læreplanen.

Find materialet gratis på: scienceogmedborgerskab.dk.

 

Titlerne på de tre forløb
  1. Klimaneutralt gymnasium – kan man det?

  2. Bæredygtigt madforbrug – er det muligt?

  3. Jorden ryster – hvad nu?

 

Anvendelse

Start med at se videoen på forsiden, for at se, hvordan I kommer i gang. 

På hjemmesiden er forløbene designet på en måde, hvor man kan bygge forløbet selv og vælge de forskellige aktiviteter, der passer til hvor langt man er i grundforløbet og hvad dem, man samarbejder med fokuserer på. Dette sker ved at klikke på funktionen "Byg forløb" øverst på siden. 

Der er desuden lavet videoer til flere dele af materialet, med henblik på at gøre det nemmere for både lærere og elever. Find videoerne ved at klikke på funktionen "Se video" øverst på siden.

I udviklingen af materialet har projektgruppen haft en række didaktiske principper. Disse har blandt andet været: at opleve undervisning, der tager udgangspunkt i dem selv, at eleverne trænes i at stille gode spørgsmål, hvor løsningen ikke er givet på forhånd og at opleve et klasserum, hvor alle deltager og bidrager i faglige samtaler og aktiviteter. Det er denne tilgang, jeg synes, bidrager til at dette projekt med rette kaldes Science og Medborgerskab.

 

Tak til de tre skoler for at udvikle nyt materiale til naturvidenskabeligt grundforløb.

 

Kreditering 

Fagkonsulent i naturvidenskabeligt grundforløb, Niels Vinther.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.