Nyhed

Anbefalinger til brug af generativ AI i undervisningen

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har udarbejdet 10 anbefalinger om generativ kunstig intelligens i undervisningen i gymnasiet og i grundfagene på eud.

Anbefalingerne har fokus på brugen af generativ kunstig intelligens i undervisningen og ved hjemmearbejde. I publikationen med anbefalingerne, findes der også eksempler med erfaringer fra skoler.

Overordnet tager anbefalingerne afsæt i 2 punkter:

  1. Eleverne skal styrkes i en kritisk og reflekteret brug af generativ AI ved at de bruger teknologien i dialog med og vejledning fra lærernes side.
  2. Skolernes ledelse bør sørge for, at lærerne får den rette viden og de rigtige værktøjer til opgaven og sikrer, at teknologien bruges der, hvor det giver mening fagligt. 

Anbefalingerne 

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

De 10 anbefalinger til brug af generativ AI i undervisningen er udviklet med bidrag fra eksterne eksperter og praktikere fra uddannelsesområdet, og i dialog med en række skoler, der har arbejdet målrettet med at afprøve og identificere muligheder og udfordringer ved brug af generativ AI.

Styrelsens anbefalinger tager endvidere sit udgangspunkt i de erfaringer, vi har fået i det løbende samarbejde med sektoren samt viden om god undervisning, elevers læring og om ledelse og organisering af pædagogisk udvikling.

Anbefalingerne kommer i forlængelse af, at en ekspertgruppe for ChatGPT og andre digitale hjælpemidler i april i år kom med anbefalinger til at håndtere digitale hjælpemidler ved prøver på ungdomsuddannelserne.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.