Artikel
Naturvidenskabens ABC: Tæt på ekspertgruppen
En ekspertgruppe med nogle af landets skarpeste naturvidenskabelige hjerner leverer, i dialog med med blandt andet lærere og didaktikere, input til Naturvidenskabens ABC, der er en fortælling om de vigtigste naturvidenskabelige erkendelser.
Naturvidenskabens ABC skal give inspiration til undervisningen og styrke den faglige fortælling fra grundskole til ungdomsuddannelse. Men hvem er eksperterne? Og hvordan fandt de selv vej ind i naturvidenskaben?
I spidsen for ekspertgruppen er astrofysiker Anja C. Andersen, der til daglig slår sine folder som professor på Niels Bohr Instituttet i København. Om regeringens naturvidenskabsstrategi siger Andersen: ”Det er vigtigt at børn og unge i en tidlig alder får en generel indsigt i og begejstring for naturvidenskaben. Naturvidenskab forandrer verden, og vores viden forandrer sig hele tiden.”
1. De faglige fyrtårne
Anja C. Andersens interesse for naturvidenskab tog fart i skolen. Her mødte hun læreren Uffe. Der er løbet meget vand i åen for formanden for ekspertgruppen siden da. Alligevel står Uffes engagement tydeligt i erindringen: ”Han var så passioneret. Det tændte drømmen om at blive astronom.”
Jane H. Nielsen er professor og institutdirektør på DTU Fysik og hun fortæller om et lignende møde med en dygtig underviser. I gymnasiet fik Nielsen en god lærer og hans smittende begejstring husker Nielsen som ”magisk” og om underviseren siger hun: ”Han havde den ild i sig som vi andre blev smittet af”.
2. Store og små perspektiver
For medlemmerne i ekspertgruppen er engagement en fællesnævner. Nysgerrighed, vilje og lyst til at undersøge og udforske kommer til udtryk i observationer i hverdagen. Professor Peter C. Kjærgaard fortæller om sin datters fascination af et fossil af det som forskerne hidtil havde troet var verdens største edderkop. Edderkoppen viste sig at være en havskorpion. Det vakte begejstring hos den unge pige: ”Forskerne havde taget fejl i 100 år! Verden åbnede sig – der vil altid være så meget at opdage.”
Følelsen af at bidrage med ny viden og perspektiver på den verden vi lever i, er også udtalt hos professor i biologi Lene Lange. Lange har besøgt mere end 100 lande med sit fag og hun betoner anvendeligheden af nye naturvidenskabelige erkendelser. ”Det er spændende at lave grundforskning inden for et område, der er vigtigt for hele verden og som kan bruges til at skabe nye løsninger”.
Netop evnen til at søge svar og løse problemer, der måske på sigt kan skabe værdi for andre og samfundet som sådan skaber arbejdsglæde og motivation. Høgni Kalsø Hansen, lektor i geografi, fortæller: ”Jeg gider godt at tage på arbejde. Jeg glæder mig til det hver dag.” og uddyber ”fordi jeg får lov til at finde svar på nye spørgsmål og problemer”.
3. Naturvidenskabens ABC de næste skridt
Naturvidenskabens ABC er en del af regeringens naturvidenskabsstrategi, der sætter et højt ambitionsniveau for kommende generationers viden om naturfag. Ekspertgruppen afleverer i april 2019 en række anbefalinger, der skal danne grundlag for Naturvidenskabens ABC på grundskoleområdet. Til efteråret 2019 skal ekspertgruppen i samarbejde med lærere, didaktikere m.fl. aflevere Naturvidenskabens ABC for ungdomsuddannelserne.
Medlemmer af ekspertgruppen
Ekspertgruppen består af:
- Anja C. Andersen, professor, fysik/astrofysik, KU
- Claus Michelsen, professor, fysik og matematik, SDU
- Lotte Bjerre Knudsen, adjungeret professor, AU og kemiingeniør, Novo Nordisk
- Lene Lange, dr. scient., biologi
- Høgni Kalsø Hansen, lektor, geografi, KU
- Jane Hvolbæk Nielsen, professor og institutleder, DTU Fysik
- Peter C. Kjærgaard, professor og museumsdirektør, Statens Naturhistoriske Museum
- Alexander von Oettingen, prorektor, UC Syd
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.