Visuel pædagogisk grundbog Børn og leg I denne film kan I opleve børn i vild tumleleg, på legepladsen og i andre legesituationer. I ser også, hvordan pædagogisk personale arbejder i forhold til børns leg. Forældresamarbejde – at bygge bro mellem børns livsverdener Filmen viser, hvordan det pædagogiske personale i en vuggestue på Amager introducerer kufferter som bindeled mellem dagtilbud og hjem og på den måde bygger bro mellem to vigtige livsrum. Rutinepædagogik Video: I denne film kan I opleve, hvordan rutiner bliver læringsrum for børn i dagtilbud. Rutiner kan understøtte børns selvstændighed og medvirke til at gøre dem selvhjulpne og handlekraftige. Når ledelse når børnene Bag den pædagogiske praksis med børnene ligger ledelsens systematiske arbejde. Det er en af hovedtankerne i denne film. Læringsmiljøer Det centrale i det pædagogiske læringsmiljø er børnenes deltagelsesmuligheder og samspillet med de andre børn og det pædagogiske personale. Det kan I se og høre mere om i denne film. Samtaler med børn Video: Mød børn og voksne fra dagtilbuddet Gullandsgården. På Gullandsgården er samtalen mellem børn og voksne en bevidst integreret del af de pædagogiske læringsmiljøer. Aktivitetspædagogik Børnehavebørnene fra Odden mærker, former og lykkes i denne film med at skabe hver deres lille keramiske kunstværk, som til slut indgår i en større, fælles udstilling på børnehavens græsplæne. Børnefødselsdage Video: Alberte holder sin fødselsdag i børnehaven. Se med og oplev, hvordan det pædagogiske personale sikrer hensynet til fødselsdagsbarnet samtidig med, at hele børnegruppen er inddraget i fejringen. Leg og legepædagogik i vuggestuen Det er af afgørende betydning for børns udvikling, trivsel, læring og dannelse at de knækker 'legekoden' og bliver i stand til selv at initiere lege, både alene og sammen med andre børn. Legepædagogik i børnehaven Legepædagogik er den bevidste og intenderende praksis i forhold til børnenes lege og legekultur, som en personalegruppe beslutter sig for at leve op til.