Aktivitet

Opgaveformuleringer - Vi læser kvinder!

Dine elever kan frit vælge, hvilket af de 11 værker, de vil lave en opgavebesvarelse til. 

 

"POW POW POW" af Christina Hagen

Sanger Benjamin Hav beskriver den hårdtslående stil i Christina Hagens digte som noget, ”folk kan forstå inde i deres hjerter” og betegner hende som ”dansk litteraturs Stig Tøfting”. Det ligger ikke langt fra Louise Juhl Dalsgaard, som i sin anmeldelse Christina Hagens bog gør så ondt, at den gør godt om POW POW POW skriver, at ”bogen kalder på noget andet end at blive analyseret, brudt ned til bidder, der kan spises med sølvbestik”. Hun fremhæver især bogens (ofte) grænseoverskridende ’Banke banke på’-vittigheder og Molbohistorier: ”Molboerne ligefrem opsøger nedværdigelserne, fordi det er her – i ydmygelserne – at de finder deres berettigelse i verden. En berettigelse, der består i at lade sig bruge og misbruge, sutte på kun for at blive spyttet ud igen som et hold-kæft-bolche eller et afgnavet andeskrog juleaften”.

  • Opgave:
    Skriv to ’Banke, banke på’-vittigheder og to molbohistorier, hvor du ligesom Christina Hagen bryder med vittighedens og molbohistoriens humoristiske og ufarlige form og i stedet skriver kritisk, skarpt og gerne provokerende. Du må gerne forestille dig, at du er litteraturens svar på Stig Tøfting. (tidl. fodboldspiller på landsholdet, som var kendt for at være barsk, kompromisløs og kontroversiel).

 

"Marble" af Amalie Smith

Marble handler bl.a. om den danske billedhugger, Anne Marie Carl Nielsen, der var gift med komponisten Carl Nielsen, og som kæmpede for at frigøre sig fra hans skygge. Historiker og forfatter Gry Jexen siger om Marble: ”Jeg tror på mange måder, den roman har kickstartet mit arbejdsliv, hvor jeg har arbejdet med at skrive kvinden ind i historien”. Skønlitteratur, fortsætter hun, ”kan inspirere os til at vælge de veje, vi skal gå i livet”.

  • Opgave:
    Skriv en fiktiv tekst, fx en novelle eller et digt, om en kvinde, fx en forfatter, sanger eller sportsudøver, der har skilt sig ud på en måde, som har inspireret dig til at ’vælge din vej’. Du skal beskrive dét øjeblik, hvor denne kvinde ramte dig, og hvad det gjorde ved dig lige dér.

 

"Grundtvig er død" af Laura Ringo

Om Grundtvig er død skrev Berlingskes anmelder Katrine Frøkjær Baunvig, at det ”er en satirisk roman om nutidens højskoledanmark, men først og fremmest om magtforhold”. Forbrugerekspert Anne Glad hæfter sig i sin anbefaling ligeledes ved, at den handler om relationer og magtforhold mellem mennesker: ”elev – lærer, kvinde – mand, chef – ansat” og fremhæver det billede, Laura Ringo giver af sproget som magtmiddel.

  • Opgave:
    Skriv en fiktiv tekst, fx en novelle eller et digt, om relationen og magtforholdet mellem to mennesker og om, hvordan sproget afspejler (og måske kan være med til at skabe) dette magtforhold.  

 

"Tænk ikke på mig" af Vilma Sandnes Johansson

Tænk ikke på mig ”aftabuiserer og afmystificerer døden og ikke mindst den såkaldte ventesorg, som de pårørende kan opleve i årevis”, som Nana Thejll Jakobsen formulerer det i sin anmeldelse på Litteratursiden. Sanger Asger Nordtorp Pedersen (Guldimund) kalder i sin anbefaling bogen for en ”fin og afvæbnende skildring af, hvordan moderens sygdomsforløb og hovedpersonens ungdomsliv bliver viklet ind i hinanden” og beskriver, hvordan bogen ramte ham og fik ham til både at grine og græde.

  • Opgave:
    Skriv en fiktiv tekst, fx en novelle eller et digt, hvor du tematiserer og aftabuiserer et ungt menneskes møde med en alvorlig sygdom.

 

"Den erotiske hamster" af Thit Jensen

”Læs en bog, der er rigtig gammel, men som på en eller anden måde stadig giver mening i dag!”, siger vores tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt begejstret om Thit Jensen roman Den erotiske hamster. Bogen giver et indblik i kvindens konfliktfyldte stilling i begyndelsen af 1900-tallet og slår på den måde et slag for ligestillingen mellem køn. Helle Thorning-Schmidts anbefaling antyder, at vi stadig ikke er i mål med kampen for ligestilling.

  • Opgave:
    Skriv en fiktiv tekst, fx en novelle eller et digt, der belyser kvindens stilling i Danmark i 2024. Du kan fx beskrive en situation på en arbejdsplads, i familien, til en skolefest eller lignende.

 

"Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage" af Naja Marie Aidt

I Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage beskriver Naja Marie Aidt sin søn, Carls, død og den svære kamp, hun kæmper for at forstå sorgen og finde et sprog for smerten og tabet. Litteraturkritiker og anmelder Nazila Kivi slår i sin anbefaling af bogen ned på, at den ”bearbejder vores følelser som sorg, vrede og ubehag (…) følelser, som vi ikke vil se i øjnene, fordi de er ubehagelige”.

  • Opgave:
    Skriv en fiktiv tekst, fx en novelle eller et digt, der belyser en følelse, fx sorg, vrede eller ubehag, som ellers kan være svær at finde ord for.

 

"Milo og Molly er ikke kærester" af Tone Ottilie

Om ungdomsromanen Milo og Molly er ikke kærester siger Jonas Risvig i sin anbefaling, at det er en universel fortælling, ”som handler om en ny generations flydende og sunde tilgang til køn og til, hvor man er på vej hen, og hvem man gerne vil være”.

  • Opgave: 
    Skriv en fiktiv tekst, fx en novelle eller et digt, om at finde sig selv som ungt menneske i en foranderlig verden.    

 

"Animal" af Alexandra Moltke Johansen

Filminstruktør Anna Emma Haudal siger i sin anbefaling af Animal, at den ramte hende, fordi hun synes, ”det er svært at være menneske i en verden fuld af mange dommedagsprofetier og scenarier og så samtidig beholde sin livslyst og glæde".

  • Opgave:
    Skriv en fiktiv tekst, der tematiserer klimakrisen, det kan fx være en novelle eller et digt. Din tekst kan godt være et dystert fremtidsscenarium, men den skal samtidig indeholde et glimt af håb på menneskets vegne, som kan gøre det muligt for læseren at ”beholde sin livslyst”.

 

"Alfabet" af Inger Christensen

Om digtsamlingen Alfabet siger forfatter Caspar Eric: ”… selvom 1981 er længe siden, tror jeg, vi kan lære meget af historien, for jeg synes, der er noget kriseagtigt over vores tid for tiden, og det tror jeg, den her digtsamling kan hjælpe os med at forstå”.

  • Opgave:
    Skriv et systemdigt – enten efter Inger Christensens system eller et system, du selv finder på – hvor du giver et signalement af den tid, vi lever i.

 

"Samlede digte" af Tove Ditlevsen

Radio- og podcastvært Line Kirsten Nikolajsen siger om sin egen oplevelse af at læse Tove Ditlevsens digte i gymnasiet, at hun blev fuldstændig blæst væk over, hvor præcise hendes ord var, og hvor meget Tove Ditlevsen med sine digte ramte nogle følelser inde i den unge Line – følelser ”som jeg nok ikke helt forstod, hvad var og ikke havde et sprog for”.

  • Opgave:
    Skriv et digt, hvor du beskriver nogle af de følelser, et ungt menneske anno 2024 kan have inde i sig selv. Det kan både være ”de store mørke følelser” eller ”de store boblende følelser” – eller dem midtimellem.   

 

"Rødby-Puttgarden" af Helle Helle

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye har anbefalet Helle Helles Rødby-Puttgarden, en roman om den unge Jane, der er vendt tilbage til Rødby efter at have måttet opgive sine studier i København. Helle Helle er, som Marianne Träff formulerer det i sin anmeldelse på Litteratursiden, kendt for ”at skrive kort og koncist, ingen store armbevægelser. Alligevel fornemmer man en nærmest nonverbal eksistenskrise – en vibreren og sitren hos fortælleren Jane.” I en anmeldelse på Forfatterweb uddybes denne iagttagelse: ”Trods det, at stilen er stramt realistisk, er det svært ikke at se forgængelighedsmetaforer overalt. Titlens færge kan læses som en reference til Karons færd med prammen over floden Styx til dødsriget. Men færgen kommer ingen vegne. Den bliver et ubeslutsomt limbo…”

  • Opgave:
    Skriv en fiktiv tekst, fx en novelle eller et digt, der udspiller sig på en færge eller et andet transportmiddel, og som belyser følelsen af at ’stå stille i livet’.
Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.