Aktivitet
Digital selvforsvar
Hvor mistroiske skal vi være over for andre menneskers hensigter på internettet og over for digitale teknologier? Aktiviteten introducerer sikre browsere, søgemaskiner og apps til beskyttelse af egne data.
Digitalt selvforsvar fra dataethics.eu indeholder konkrete anvisninger på, hvordan man kan tage kontrol over egne data. Følgende områder bliver gennemgået:
- Søgning
- Blokeringsværktøjer
- Sikre chat- og ‘Skype’-lignende apps
- VPN
- Sikker cloud
- Selv-tracking
- Sociale medier
- Fakenamegenerator
- Beskyt din email
- Brug flere browsere
- Slet dine spor
- Hvem kan jeg stole på?
- Samarbejdsværktøjer
Brug sitet i undervisningen, og del eleverne ind i små grupper, der hver arbejder med et af ovenstående punkter, herunder hvordan anvisningen implementeres i praksis.
Lad grupperne fremlægge i plenum. Herefter skal grupperne diskutere hvilke af anvisningerne, de vil afprøve og evt. følge fremadrettet.
Lav derefter en plenumdiskussion om, hvilket syn på andre mennesker, kapitalisme, markedskræfter og samfundsformer, der kunne ligge til grund for sitets anvisninger.
Lad eleverne udarbejde en beskrivelse af et samfund, hvor det vil være livsnødvendigt at følge alle sitets anvisninger.
Perspektivér evt. til George Orwells roman “1984” eller til artiklen Leave no dark corner (abc.net.au).
Kreditering
Anne Boie Johannesson, gymnasiekonsulent på CFU KP og lektor på Køge Gymnasium
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.