Aktivitet

Puslespil i fysik

Pep din undervisning op med Tarsia-puslespil: Her kan dine elever træne grundlæggende begreber og sammenhænge på en sjov måde.

 

Formålet er at træne grundlæggende begreber og formler på en anderledes måde ved hjælp af puslespil.

 

Planlægning

Puslespillet kan typisk afvikles på 30 minutter afhængigt af sværhedsgrad. Du kan lave et eget puslespil eller bruge vedlagte eksempel (se under materialer nederst) i forbindelse med introduktionsundervisning i emnerne præfikser, tyngdekraft, energi og densitet.

Med Tarsia-softwaren (Windows - mmlsoft.com) kan du lave dine egne puslespil og tilpasse det alle niveauer i fysikundervisningen. Det er oplagt at bruge puslespillet som opsamling på et forløb.

  • Udskriv ark med puslespilsbrikker til hver gruppe. En gruppestørrelse på 2-3 elever er passende.
  • Medbring sakse - en til hver gruppe.
  • Overvej en ekstra aktivitet til de hurtigste grupper.

 

Afvikling

Introducer aktiviteten, og tegn omridset af det færdige puslespil på tavlen, så eleverne kan se, hvilken figur det skal ende med.

Sæt grupperne i gang med puslespillet. Gå rundt og hjælp -  sæt hurtige grupper i gang med ny aktivitet, så alle får løst puslespillet inden opsamlingen.

 

Afrunding og evaluering

Lad grupperne samtale kort om formålet med denne øvelse. Herefter tages en klassesamtale om fordelen ved at kunne huske formler, enheder og begreber udenad.

 

Materialer

  • Hent gratis Tarsia-software til Windows på Hermitech Laboratory (mmlsoft.com)
  • Eksempel: Indledende fysik præfikser-energi-densitet-tyngdekraft.pdf (PDF)
  • Løsning til eksemplet: Indledende fysik præfikser-energi-densitet-tyngdekraft løsning.pdf (PDF)
  • Eksemplet i Tarsia-filformat, som kan tilpasses

 

Kreditering

Denne aktivitet er udarbejdet af Jens Bang-Jensen, Sct. Knuds Gymnasium, i samarbejde med CFU

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.