Forløb

Klima, miljø og bæredygtighed i italiensk

Klima, miljø og bæredygtighed er aktuelle og oplagte emner til et forløb, hvor eleverne også kan reflektere over egen færden og praksis.
 

Forløbet er velegnet til: Begyndersprog A-niveau på HF og STX  

Forløbet består af tre delemner med forskellige perspektiver på klima, miljø og bæredygtighed. Man kan arbejde med de tre delemner uafhængigt af hinanden. Det er således muligt at sammensætte et forløb af kortere eller længere varighed.

Forløbet opfylder kravet om, at elever på de gymnasiale uddannelser fra skoleåret 2023 - 2024 skal ”lære at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres omverden, herunder [..] miljø, klima og samfund [..]” - ligesom det kan indgå i arbejdet med FN’s verdensmål.

Forløbets opbygning

Inden arbejdet med delemnerne sættes i gang skal eleverne i fællesskab etablere en oversigt over relevant ordforråd, som repeteres løbende. Det er oplagt at inkludere ordforråd fra de læste tekster efterhånden, som arbejdet skrider frem.                                     
Det kan også være en idé at lade eleverne se statistikker. Eksempelvis findes der statistikker over CO2-udledning på europæisk basis samt udvikling i bæredygtighed. Dette giver dine elever mulighed for at sammenligne de danske og italienske forhold. 

Find fx italienske statistikker på: asvis.it/europa


Materiale
  • Artikel:
    ”Lei è Georgia, lei è donna: ’Ma io soffro di l’eco-ansia, non so se vorrò essere madre’” - Luca Fraioli. 

    Artiklen omhandler et interview med en ung kvinde, der blev kendt i Italien, fordi hun udtalte sin frygt for fremtiden over for landets miljøminister.

    • Find artiklen her: repubblica.it/cronaca/2023/07/29/news/ecoansia_giorgia_vasaperna_pichetto_fratin-409308359/

 

Arbejdsopgaver
  • Med udgangspunkt i interviewet kan eleverne på forskellig vis udtrykke egne holdninger til emnet. Man kan eksempelvis præsentere eleverne for en række ord fra interviewet: attachi di panico, penso decine di volte, mi sento oppressa dall’angoscia - og bede dem udtrykke deres egen holdning og forklare den.            
                                                                 
  • Eleverne kan lave et nyhedsindslag – eksempelvis med udgangspunkt i det voldsomme vejr eller de brande, som flere lande i Europa har været berørt af i 2023 – 2024. Man kan følge op med udtalelser fra elever på holdet eller andre af skolens elever. Indslaget filmes og ledsages af italienske undertekster.
     
  • Endelig kan eleverne, med inspiration i billeder af unge italienere i klimastrejke, lave plakater med egne slogans.         

Materiale
  • Tekst 1:
    ”Consumismo addio: non attrae più i giovani” - Massimo Di Braccio (artikel).

    Artiklen handler blandt andet om generation Z’s forbrugsvaner og konkluderer, at generation Z i mindre grad end deres forældre, har dyre forbrugsvaner. Dog fylder miljøhensyn endnu ikke meget hos dem.

    • Find artiklen her: changes.unipol.it

       

  • Tekst 2 og 3
    ”Qui si fa la moda (sostenibile)” og ”No-Buy Year 2021, un anno senza comprare vestiti” (artikler).

    Artiklerne har fokus på at ændre forbrugsvaner.

    • Find "Qui si fa la moda (sostenibile)" her: giovani.bg.it/qui-si-fa-la-moda-sostenibile/
       
    • Find "No-Buy Year 2021, un anno senza comprare vestiti" her: gentilezzasostenibile.com

 

Arbejdsopgaver
  • Til tekst 1: Da vores elever også tilhører generation Z, er det oplagt at sammenligne med danske forhold. Holdet kan for eksempel foranstalte en spørgeskemaundersøgelse blandt skolens elever med udgangspunkt i den statistik, som ses i artiklen fra Italien. Herefter kunne en opgave være, at lave et nyhedsindslag på italiensk med fokus på forskelle og ligheder i unges forbrugsvaner i Italien og Danmark.                                      
     
  • Til tekst 2 og 3: Artiklerne ”Qui si fa la moda (sostenibile)” og ”No-Buy Year 2021, un anno senza comprare vestiti”. Med udgangspunkt heri kan eleverne producere spørgsmål og interviewe hinanden om (bæredygtige) forbrugsvaner. Målet kan være at skabe et ”bæredygtighedsportræt” af eleverne på holdet.   
                                                  
  • For at vise, hvordan metoder, som eleverne kender fra dansk, også kan anvendes i italiensk, kan de lave en retorisk analyse af artiklerne med fokus på ordvalg, virkemidler og appelformer.     
     
  • På sitet Retezerowaste.it findes små artikler med ideer til bæredygtigt forbrug. Eleverne kan formidle indholdet i udvalgte artikler til holdet eller to og to formulere opgaver til en af artiklerne, som holdet skal løse.

Materiale
  • Videoer:
    Eleverne introduceres til emnet gennem videoer, som omhandler fænomenet il troppo turismo – Eksempelvis i byer som Cinque Terre eller Venezia.
    • Find videoen "Venezia, dopo il 25 aprile il ticket d’ingresso" her: youtube.com/watch?v=lu3H3hxy3cQ
    • Find videoen "..." her: youtube.com/watch?v=CX3TokfLOrM
       
  • Artikel
    ”I giovani scelgono di viaggiare green”.
    • Find artiklen her: lostingreen.altervista.org

 

Arbejdsopgaver
  • Eleverne skal i første omgang forholde sig til videoernes indhold. Dette kan foregå gennem sandt-falsk-øvelser eller ved, at de gør en række sætninger med udgangspunkt i indholdet færdige.
     
  • Herefter skal de formulere en definition på, hvad il troppo turismo er og mundtligt præsentere en oplevelse med fænomenet, som de evt. selv har haft. 
     
  • Efter arbejdet med artiklen ”I giovani scelgono di viaggiare green” tilrettelægger eleverne i grupper en bæredygtig rejse. Denne skal præsenteres for holdet i form af et mundtligt oplæg. Følgende skal indgå i præsentationen:  
    • Rejsemål, transportform, billetpris og rejsetid 
    • Logi 
    • Begrundelse for valget af rejsemål, transportform og logi
    • Rejsemålets attraktioner
    • Foto fra rejsemålet

Kreditering 

Lene Harbo Frandsen, Middelfart Gymnasium, i samarbejde med CFU.

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.