Aktivitet

Flipkort: Træn hukommelsen

Træn fagets begreber og lær dem udenad med flipkort.

Elevernes oplevelse af mestring har stor betydning for deres faglige trivsel. Deres faglige trivsel bliver blandt andet påvirket af, om de kan huske fagets centrale begreber og forklaringer. Det bliver svært for eleverne at forstå fagsproget i undervisningen og i hjemmearbejde uden mestring af fagets begreber.

Forskning viser, at aktiv genkaldelse ved brug af flipkort er en af de mest effektive metoder til at lære begreber udenad. Det er en hukommelsesteknik, som øger elevernes studiekompetencer.

 

Træn aktiv genkaldelse med flipkort

Aktiv genkaldelse handler om, at prøve at hente indhold frem fra hukommelsen. Genkaldelsen aktiverer nervecellerne og øger dermed chancen for et mere varigt aftryk i hukommelsen. 

Flipkort har et spørgsmål eller begreb på forsiden, og et svar/ en forklaring på bagsiden. Først ser eleven forsiden, og skal ud fra sin hukommelse give en forklaring, før kortet vendes. Kortene kan være fysiske eller digitale. Udvælg nøje de vigtigste begreber i faget, så antallet af kort ikke eksploderer. Kortene er bedre anvendt ofte i korte sekvenser, end sjældent i lange sekvenser.

 

Udvælgelse af flipkort

Som underviser bør du udvælge begreber og spørgsmål til flipkortene. Du kan også lade dine elever vælge begreber løbende, når de støder på begreber i undervisningen. Som lærer må du vurdere, prioritere og rette elevernes inputs. Du kan opbevare begreberne og forklaringen på, hvorfor begrebet er særligt vigtigt i en tabel: begreber i én søjle og forklaringer i en anden søjle. En chatbot kan også anvendes til at skrive udkast til korte præcise forklaringer på begreberne. Input fra chatbots vurderes og redigeres af læreren og eventuelt af eleverne.
 

Flipkort: Digital udgave

Flipkort er nemmest at komme i gang med ved hjælp af digitale online tjenester, hvor man kan importere lister af begreber og forklaringer fra tekst-dokumenter. Der findes mange online tjenester eksempelvis: Cram, Quizlet eller Anki. Alle tjenester har forskellige quiz-formater - du bør vælge det format, hvor dine elever selv skal tænke på et svar, før det rigtige svar vises (altså aktiv genkaldelse, som beskrevet i afsnittet ovenfor). 
 

Flipkort: Analog udgave

Fysiske kort er taktile. Af den grund forventes der, at det der står skrevet huskes endnu bedre end digitale kort. Kortene kan printes på begge sider af et A4-ark og klippes ud. Kortene kan yderligere lamineres. Nogle forlag udgiver også flipkort.

 

Udførsel af aktiviteten

Aktiviteten kan både laves alene og i mindre grupper. Kortene trækkes et ad gangen, og de kort med begreber, som er sværest at forklare, blandes tilbage i bunken, så de vil blive trukket igen senere og dermed blive gentaget.

En elev kan også bruge en chatbot til at facilitere træningen. Chatbotten kan stille et spørgsmål ad gangen, hvorefter eleven skal svare. Interaktionen kan både foregå skriftligt eller mundtligt. Nogle chatbotter kan afslutningsvist evaluere elevens svar og uddybe begreber, hvis eleven har spørgsmål. Det er vigtigt, at chatbotten instrueres grundigt, da den ellers hurtigt kan være tilbøjelig til selv at foreslå svar, vælge begreber som eleven ikke kender eller hallucinere. Vi vil nok snart se chatbotter, som er dedikeret til denne type aktiviteter, men for nu kunne en prompt se ud som:

Skriv følgende til chatbotten:
  • Rolle: Du skal træne mig i nogle begreber inden for kemi.
     
  • Kontekst: Jeg er elev i gymnasiet stx og jeg går i 1.g. Vi har arbejdet med følgende begreber og tilhørende forklaringer. Hvert par står ud for dot, hvor begreb og forklaring er adskilt af et tabulatormellemrum:
    • protoner    positive partikler i atomets kerne
    • atomnummer antallet af protoner i et atom f.eks. C har nummer 6
    • atomsymboler                 forkortelse for et grundstof f.eks. H for hydrogen
    • elektroner  negative partikler som bevæger sig rundt om atomkernen
    • skaller       baner som elektronerne bevæger sig i
       
  • Chatbottens opgave: Du skal vælge tilfældigt et af begreberne fra listen over begreber og tilhørende forklaringer. Du skal bede mig om at forklare det begreb, som du har valgt. Du skal vente på, at jeg skriver en forklaring på begrebet. Du skal evaluere om min forklaring er korrekt, og du skal give den forklaring, som står i listen over begreber og tilhørende forklaringer. Når du har givet forklaringen, skal du tilfældigt vælge et nyt begreb fra listen og gentage proceduren. Du skal holde regnskab med hvilke begreber, som jeg svarer forkert eller delvist korrekt på, da du skal spørge mig om de begreber igen lidt senere. Begreber som jeg forklarer korrekt, skal du ikke spørge om igen.
     
  • Format: Du skal ikke give forslag til forklaringer. Du skal ikke give forslag til svar, medmindre jeg beder om det.
     
  • Sprog: Fagsprog som en elev i 1.g kan forstå.

Summativ evaluering vil ofte være at teste, hvor godt eleverne husker de begreber, som de har trænet. Testen kan gentages et par gange, for at se effekten af træning med kortene.

 

Kreditering 

Rasmus Kragh Wendelbo.

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.