Artikel
Et perfekt pocheret æg - innovativ tilgang
Øvelsesvejledninger til forsøg i kemi i de tre gymnasiale niveauer. Eleverne skal undersøge æg på flere måder og til sidst beskrive, hvordan man kan pochere et æg på bedst mulig måde.
Der er lagt op til, at eleverne skal arbejde med den del af den innovative proces, hvor et problem undersøges og et løsningsforslag udvikles/udarbejdes.
Ved at bruge mad i eksperimenterne i kemiundervisningen, vises relevansen for kendskab til kemi i hverdagen.
Aktivitetens opbygning
I vejledningen til C-niveau starter eleverne med at måle densitet på æg. Dette kan bruges som introduktion til laboratoriearbejde: aflæsning af måleglas, præcision i arbejdet og simpel databehandling.
På alle niveauer skal der arbejdes med denaturering af æg, inden den bedste måde at pochere et æg på skal findes og beskrives
På A-niveau skal eleverne arbejde meget mere selvstændigt, her kan øvelsen bruges som en introduktion til biokemi.
I alle vejledningerne er der spørgsmål, der skal besvares både før og efter det eksperimentelle arbejde. Mange af spørgsmålene skal findes ved søgninger på nettet eller opslag i lærebøger.
Kreditering
Marianne Støckler
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.