Aktivitet
Sukkerfri Bubbles
Hvilke slags sødestoffer findes og hvordan inddeler vi dem? Kan sødestofferne bruges i Bubbles?
Disse tre spørgsmål besvares i denne aktivitet, der både handler om at undersøge sødestoffer i produkter derhjemme (eller på en figur i vejledningen) og om at afprøve fremstilling af Bubbles med et selvvalgt sødemiddel.
Formålet er at øge elevernes nysgerrighed efter hvilke sødestoffer de omgiver sig med, samtidig med at lave en praktisk let udgave af Bubbles. Der er ikke direkte kernestof i denne aktivitet, så det skal knyttes op til f.eks. kulhydrater eller alkoholer (sukkeralkoholer).
Det er henvendt til elever på Kemi-C niveau, men kan supplere andet materiale på B-niveau hvis dette omhandler sødestoffer eller hydrogenbindinger (som laver gelen, både med gelatine og topiokamel).
Forløbets opbygning
I Naturfag(Hf) og kemi-C kan aktiviteten bruges i tværfagligt forløb med biologi Dette kunne typisk være under et større forløb som fx Livsstil, Krop og sundhed eller Diabetes. Der er ikke vedhæftet opgaver omkring kulhydrater eller diabetes, men det kunne være oplagt i et sådant forløb.
Tidsforbrug: ca 2 timer
Selve fremstillingen af Bubbles, vil tage ca 20-30 min., og kan, hvis skolekøkken ikke haves, laves i et almindeligt lokale. Et lokale med adgang til vand, vil være en fordel, både i forhold til oprydning og hvis noget vælter.
Af forberedelse kræver det at man har haft en olie stående i et køleskab eller fryser i længere tid.
Evaluering
Kan være en kort præsentation (3 min.) af deres konklusion, samt af deres undersøgelse af sødestof. Til sidst kan klassen danne sig et billede af den samlede erfaring med sødestoffet i Bubbles. Da der ingen lærer-løsning er, bliver erfaringen meget induktiv.
Kreditering
Jo Bech Pedersen
Bilag
Kemien i bubbles til bubbletea
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.