Artikel

Gamification i matematik

Gamification: Matematikundervisningen får et twist med kortspillet 'Matematikkens Mestre', der inspirerer elevernes motivation ved at bruge spilelementer til at træne formler og definitioner.

Motivation er nøglen

Vi vil gerne have eleverne til at lære mest muligt matematik. Ganske ofte bliver det dog elevernes manglende indsats og engagement, der sætter grænsen for, hvor meget de kan lære. Et oplagt sted at finde inspiration til motivation er i populære spil - det kan være leg, sport, kort, bræt- eller computerspil. Det særlige ved et spil er nemlig, at man kun får noget ud af det, hvis man engagerer sig i aktiviteten, og et spil er derfor kun godt, hvis det giver spillerne en engagerende oplevelse.

 

Gamification giver motivation

Gamification er et begreb for at overføre teknikker fra spil til andre områder som eks. undervisning for at fastholde brugeres opmærksomhed og engagement. Det trækker på en række teorier om, hvordan forskellige spilmekanikker og strukturer kan bruges til at øge engagement og spænding. Gamification kan være brug af enkelte elementer som point, badges eller fortællinger i undervisningen, eller det kan bestå i at bygge undervisningen op omkring et spil.

 

Matematikkens Mestre

Spillet Matematikkens Mestre er eksempel på, hvordan man kan komme i gang med at anvende gamification i undervisningen. Spillet handler om at kunne huske matematiske formler og definitioner, som eleverne repeterer undervejs. Det er designet, som et holdspil, hvor der skabes dynamik ved at blande elever med forskelligt fagligt niveau.

En vigtig grund til, at eleverne aktiveres, er, at de spiller på hold imod hinanden. Alle team-spil har dog den udfordring, at de svage spillere også skal kunne gøre en positiv forskel, da de ellers kan opleve sig selv som ”det svageste led”. Spillets regler er derfor designet til også at motivere de fagligt svageste elever.

Spillet er opbygget, så et hold udvælger en tilfældig spiller fra et andet hold og stiller et spørgsmål. Svar-holdet får flere point, hvis spilleren selv kan besvare spørgsmålet end hvis holdet må hjælpe. Hvis ingen kan svare, får holdet 1 i skade, og er tættere på at tabe spillet. Effekten er motiverende for alle spillere, da de gerne vil vinde ekstra points, og samtidig er der en tryghed for de knap så dygtige elever i at kunne få hjælp fra holdet.

 

Sådan bruges Matematikkens Mestre

Både kort og regler til Matematikkens Mestre (Fagets Mestre) findes gratis her

Første praktiske skridt er at lave kortene med spørgsmål til dine elever. 

Der eksisterer allerede spørgsmål til flere emner, men læreren kan også lave egne spørgsmål til et helt nyt emne – eller tilføje flere spørgsmål til et eksisterende emne. Det bliver lettere at formulere dine egne spørgsmål, hvis man tager inspiration fra de eksisterende. I praksis skal man bruge siderne med blanke kort i slutningen af et dokument med spørgsmål, og tilføje din egen tekst. Det kan enten gøres elektronisk med billedredigering, eller ved at printe kortene og skrive på dem. Kortene kan herefter printes eller kopieres (husk duplex), og lamineres. Spillet kan også bruges i andre fag.

 

Kreditering

Bo Paivinen Ullersted, Silkeborg HTX/College360, i samarbejde med CFU.


På bloggen bopingvin.com er artikler om gamification i undervisningen med eksempler på spil. Et godt sted at starte er artiklen om undervisningsmetoder.


I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.