Aktivitet
Lær regnearternes hierarki med fire 4-taller
Aktivitet inspireret af hjernevrider fra 1881. Om at repeter regnearternes hierarki ved at danne forskellige værdier ud fra fire 4-taller og matematiske operatorer
Øvelsen kan bruges som egentlig opsamling i starten af Matematik C eller B eller senere som et lille afbræk i undervisningen.
Anslået tidsforbrug: ca. 30 minutter.
Aktiviteten træner eleverne i regnearterne og deres hierarki, ved at de med præcis fire 4-taller skal danne andre værdier. Eksempelvis kan 1 dannes som 4/4+4-4 og 7 som 44/4-4.
Planlægning/overvejelser
Sammensæt gerne eleverne i par på forhånd, så elever der er fagligt svage får en stærk makker. Udvælg en række værdier eleverne skal danne – eksempelvis 1-10 – og afgræns på forhånd, hvilke matematiske operatorer og funktioner eleverne må benytte. Det kan alt efter niveau være:
- Fire regnearter og parenteser
- Fire regnearter, parenteser og potenser
- Fire regnearter, parenteser, potenser og logaritmer…
Forløbets opbygning
Start med at forklare opgaven og vis et eksempel på, hvordan man kan danne et tal med fire 4-taller.
Inddel eleverne i de par, som skal arbejde sammen om at løse opgaven og sørg for, at det er den fagligt mest udfordrede elev, som skal skrive.
Giv eleverne et papir for hver værdi, de skal danne.
Parrene får 15 minutter til at danne samtlige tal. Er nogle færdige før tid, skal de forsøge at danne værdierne på flere måder.
Gennemgå værdierne én for én med fokus på forskellige måder at danne samme værdi. Parrene får 1 point for hvert rigtigt bud, og vinderen hyldes til sidst.
Evaluering
Genbrug eksempelvis øvelsen, når eleverne har fået introduceret en ny matematisk funktion.
Kreditering
Torben Svendsen, CFU-webredaktør og Jacob Stenløkke Bendtsen. Idéforlægget til aktiviteten er inspireret af en hjernevrider fra 1881 i Knowledge: An Illustrated Magazine of Science (wikipedia.org).