Artikel

Luk skærmen i naturgeografi

Fra vejrudsigter på papir til konstruktion af barometre i syltetøjsglas: Denne artikel præsenterer relevante analoge aktiviteter i NG.

 

I naturfagene foregår det eksperimentelle arbejde i forvejen ofte uden skærm, og i naturgeografi foregår feltarbejdets observationer og iagttagelser også ofte uden brug af skærm.

Skal undervisningen indrettes yderligere uden skærmbrug, kræver det derfor didaktiske overvejelser hver gang.

I naturgeografi er der en række gode grunde til netop at arbejde digitalt, da det giver gode didaktiske muligheder for kortanalyse, databehandling og dataindsamling.

Man bør derfor altid stille sig spørgsmålet, om det læringsmæssigt giver mening at fjerne skærmen i de pågældende sekvenser.

 

Eksempler på aktiviteter

Nedenstående er eksempler på aktiviteter, der tjener som inspiration til at konvertere andre øvelser og opgaver til analoge udgaver.

 

Vejrudsigt på papir

Udlevér meteorologiske oplysninger om vejrforhold – tryk, vindretning, temperatur, skydække og nedbør - ved forskellige vejrstationer i Nordeuropa, og lad eleverne indtegne oplysningerne på et kort.

Herefter indtegnes kold- og varmfront, og ud fra kortets oplysninger om målestok og lavtrykssystemets bevægelseshastighed beregnes vejrudsigt for 2-3 lokationer på kortet.

 

Bestemmelse af epicenter og styrke

Eleverne får udleveret seismologisk data fra 3 jordskælv, som viser p- og s-bølge. Afstand til hvert epicenter beregnes, og afsættes med passer som cirkler omkring hver seismograf på kortet.

Epicenteret findes ved skæringen af de 3 cirkler.

Derefter findes styrken ved indtegning af amplitude og afstand til epicenteret.

 

Hvornår kommer udbruddet?

Vanskelighederne ved at forudsige et vulkanudbrud kan illustreres ved at hænge et stigende antal lodder i snoren på en fastspændt nytårs-trækprop.

Eleverne får udleveret et sæt kort, hvor hvert kort angiver varsel om øget eller faldende risiko for udbrud, herunder fx forøget seismisk aktivitet, udledning af gas, øget hældning og stigende temperatur i overfladevand.

Hvert kort angiver antal lodder, der skal hænges på eller fjernes.

Eleverne skal vurdere, hvornår risikoen er høj nok til en evakuering.

 

Kortøvelser med analogt atlas

Find de gamle kortøvelser frem igen, hvor eleverne trænes i geografiske koordinater, tidszoner og aflæsning af tematiske kort.

 

Barometer i syltetøjsglas

Med et syltetøjsglas, en ballon og et sugerør kan eleverne konstruere deres eget barometer. Se fx Jeanette Aabyes vejledning på Youtube.

 

Drivhuseffekt i bevægelse

Eleverne opdeles i forskellige drivhusgasser og lang- og kortbølget stråling, og skal derefter udfylde deres roller i den atmosfæriske drivhuseffekt og strålingsbalance.

Se vejledningen og beskrivelsen af aktiviteten her på emu.dk.

 

Jordskælvsbølger i elevkæder

Her på emu.dk findes også en beskrivelse af en aktivitet, hvor eleverne opstilles i kæder, hvorefter læreren igangsætter de forskellige typer af bølgebevægelser.

 

Små aktiviteter fra Cooperative Learning

Cooperative Learning rummer en række didaktiske greb, som har til fælles, at eleverne i fællesskab og ofte med fysisk aktivitet arbejder med fx faglige begreber.

"Quiz og byt"-kort

I naturgeografi kan læreren eller eleverne selv lave ”Quiz og byt”-kort med fagbegreber til fx strålingsbalancen. Kortene fordeles blandt eleverne, som finder en makker, som de forklarer deres begreb til - uden at bruge ord, der indgår i begrebet.

Begge elevers begreber forklares, og kortene byttes, når begreberne er gættet.

"Flip over-stafet"

Som opsamling på et tema eller forløb kan man lave en ”Flip-over stafet”, hvor eleverne på hvert hold står på en række og skiftes til at løbe hen til en flipover og skrive den ting, eleven kan huske fra et forløb.

Læreren sætter aktiviteten i gang, og afslutter den igen efter et afmålt stykke tid.

Indre og ydre rundkreds

Et tredje eksempel er at opstille eleverne i to rundkredse, en indre og en ydre.

Eleverne i den ydre kreds skal vende front mod eleverne i den indre kreds.

Nu skal de to kredse hver forsvare modsatte synspunkter, fx at landbruget skal/ikke skal pålægges miljøafgifter eller at klimaforandringer skyldes/ikke skyldes menneskets aktiviteter.

Hvert andet minut roterer yderste kreds et antal pladser, og synspunkterne præsenteres igen for en ny makker.

Eventuelt kan de to kredse skifte synspunkt undervejs. I stedet for synspunkter kan eleverne diskutere svar på spørgsmål, som læreren eller en elev stiller.

 

Kreditering 

Anders Teglgaard Kjær, Skive Gymnasium i samarbejde med CFU.

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.