Redskab
Samfundsrelevante problemstillinger
Samfundsrelevante problemstillinger i undervisningen i og på tværs af de naturvidenskabelige fag, kan styrke elevernes motivation for naturvidenskab. Her finder du et udviklingsredskab og et vidensnotat.
Som led i naturvidenskabsstrategien er der udviklet en videnspakke, som formidler forskningsbaseret viden om de potentialer og udfordringer, som undervisere og elever kan møde i arbejdet med samfundsrelevante problemstillinger i naturvidenskabsundervisningen.
Forskning viser, at gymnasieelevernes udbytte af at arbejde med samfundsrelevante problemstillinger kan være:
- En styrket faglig forståelse
- Stærkere argumentationskompetencer
- Øget motivation og interesse
Om videnspakken
Videnspakken består af et vidensnotat, et udviklingsværktøj samt eksemplariske undervisningsforløb. . Du finder vidensnotatet og udviklingsværktøjet nedenfor.
Undervisningsforløb om fremtidens megabyer kan tilgås her.
Inspirationen til den konkrete implementering af samfundsrelevante problemstillinger i naturvidenskabsundervisningen kan findes i udviklingsværktøjet og i to eksemplariske undervisningsforløb, der er udviklet sammen med fire danske gymnasier i efteråret 2020.
I udviklingsværktøjet findes forslag til, hvordan man kan gøre det konkret, og hvad man skal være særligt opmærksom på i undervisningen med inddragelse af samfundsrelevante problemstillinger.
I dette vidensnotat formidles viden om potentialer og udfordringer ved implementering af samfundsrelevante problemstillinger i naturvidenskabsundervisningen
I dette udviklingsværktøj findes inspiration til naturvidenskabs-koordinatorernes arbejde med at styrke og udvikle naturvidenskabelig undervisning med inddragelse af samfundsrelevante problemstillinger