Artikel
Engelsk - Inspiration til virtuel undervisning
Her finder du inspiration til planlægning af undervisning og digitale ressourcer.
Denne vejledning giver anvisninger og inspiration til fjernundervisning i engelsk i de gymnasiale uddannelser.
Digitale ressourcer der kan anvendes i engelsk
Underviseren i engelsk kan tilgå og anvende en lang række online og digitale ressourcer/platforme. Nedenstående skitseres eksempler, som fjernundervisningen kan tilrettelægges efter.
Der er en række didaktiske overvejelser, der går forud for valget af ressource(r), så denne bedst muligt kan være understøttende. Indledningsvist skal det nævnes, at der i engelsk er en lang række i-bøger, portaler og grammatik-sites til rådighed, som kan danne ramme om det teoretiske grundlag.
Ressourcerne kan kategoriseres i produktionsværktøjer, kommunikationsværktøjer, netmedierede Q&A værktøjer samt samarbejde og delingsværktøjer (Kategorier efter Christian Dalsgaard ”Tendenser i it-brug i de gymnasiale uddannelser” ):
Produktionsværktøjer: Excel, PowerPoint, Word (alle online via office360), Screencast-O-Matic, Screencastify, Nearpod
Kommunikationsværktøjer: Intrasystemer (Lectio, Ludus, Fronter etc.), Microsoft Teams, Peer-Grade,
Netmedierede Q&A værktøjer: Socrative, Kahoot, ProProfs, Quizlet, Jeopardylabs, Google Forms, Microsoft Forms
Samarbejde og delingsværktøjer: OneNote, OneNote Class Notebook, Sway, Google.docs, Dropbox, Office Mix
Værktøjer, der kombinerer videoer med kommunikation: Big Blue Button, Whereby, 5hp, FlipGrid.
Didaktisk planlægning
Formen af et virtuelt undervisningsforløb afhænger af mange didaktiske valg og forudsætninger. Udgangspunktet er altid at tænke didaktik før man tænker digitale ressourcer.
Særligt for engelskfaget
Vi er så privilegerede, at det udvidede tekstbegreb skaber rammen for arbejdet med de faglige mål. Dette betyder, at det er muligt at arbejde med og inddrage en lang række digitale platforme, når vi taler fjernundervisning. Fx kan der arbejdes med i-bøger, kollaborativ skrivning, online grammatikker, podcasts eller fx gamification Forudsætningen for dette er imidlertid, at eleven sættes grundigt ind i de forudsætninger, der ligger til grund for arbejdet i det virtuelle rum.
Ligeledes bør evalueringen ske via en fokuseret vejledning og præcise anvisninger på, hvordan eleverne kan forbedre anvendelsen af fagets analytiske begrebsapparat og faglige ræsonnementer i forhold til at opnå de faglige mål. Denne evaluering kan fx ske via Screencast-O-Matic, GoogleDocs eller diverse intrasystemer.
Case-eksempler fra sektoren
Derudover findes der et hav af online-ressourcer, som kan danne udgangspunkt for arbejdet med de faglige mål og kernestoffet i engelsk på alle de gymnasiale uddannelser - et lille udpluk findes i listen nedenfor.
Videomateriale
Undervisningsmateriale og -aktiviteter baseret på videomateriale
Undervisningsmateriale og -aktiviteter
- The Learning Network har Undervisningsmateriale baseret på Avismateriale (The New York Times)
Lingua franca
Værklæsning
Korpusværktøjer til tekstarbejde og ordforråd
- Just The Word
- Compleat Lexical Tutor
Udarbejdet af fagkonsulenterne
Line Flintholm
Fagkonsulent engelsk stx og hf
Direkte tlf: +45 33 92 53 83
E-mail: Line.Flintholm@stukuvm.dk
Jonas Rasmussen
Fagkonsulent engelsk hhx, htx og eux
Direkte tlf: +45 20 34 36 17
E-mail: Jonas.Rasmussen@stukuvm.dk
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.