Redskab
Veje til trivsel og fastholdelse på eud
Frafaldet på erhvervsuddannelserne er højt, men der er gode veje til højere gennemførsel ved at styrke elevernes trivsel. Det var afsættet for det webinar, læringskonsulenterne på eud holdt i februar 2024.
På webinaret præsenterede Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) centrale
pointer fra et nyt katalog ”Viden om frafald og trivsel på erhvervsuddannelserne” (2023). Fire erhvervsskoler gav konkrete eksempler på indsatser og virkningsfulde greb og værktøjer, der styrker elevtrivslen på deres institutioner.
I forlængelse af webinaret etablerede læringskonsulenterne et nyt netværk
for erhvervsskoler om arbejdet med trivsel og fastholdelse på eud, herunder koblingen til den enkelte skoles kvalitetsarbejde på eud.
Find materialet
Øverst på siden kan du hente præsentationen fra webinaret.
Nederst på siden kan du se optagelse af webinaret.
Dagens program
-
Velkomst og rammesætning
-
Hvad ved vi egentlig om trivsel og frafald på erhvervsuddannelsen? v/Chefkonsulent Kristine Hecksher, EVA
- Præsentation af 4 skoleeksempler:
- Eksempel 1: Giv sårbare elever tilstrækkelig støtte v/ Leder i Vejledningscenter Karina Søbirk Sørensen, Herningsholm
- Eksempel 2: Støt eleverne i svære overgange v/ Læringskonsulent Anna Opstrup Larsen, SOSU Randers
- Eksempel 3: Undervisning og arbejdsformer v/ Projektkoordinator Stine Kvist Jeppesen, Tradium
- Eksempel 4: Faglige og sociale fællesskaber på uddannelsen v/ Uddannelsesleder Lars Henrik Poulsen, Learnmark
- Netværk om trivsel og frafald på eud – Orientering om et nyt netværk v/læringskonsulenterne
Se hele webinaret her.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.