Forskning og viden
Første forsøgsrunde på Styrket faglighed for udsatte børn i Folkeskolen
Børne- og Undervisningsministeriet og Socialstyrelsen har igangsat Forsøgsprogrammet Styrket faglighed for udsatte børn i Folkeskolen fra 2017.
Forsøgsprogrammet afprøver, om man ved hjælp af fire indsatser i enten skole eller hjem kan forbedre udsatte børns læring og trivsel. Fælles for de fire indsatser er, at de alle afprøves i forhold til børn, der går enten i 3. eller 5. klasse. To af indsatserne er skolerettede og afprøves derfor i skolen, mens de to andre indsatser er skoleunderstøttende og afprøves i hjemmet.
Forsøget gennemføres ad to omgange, i efteråret 2016 og igen i efteråret 2017. Indeværende notat er en opsamling på den første runde af forsøgsprogrammet. I notatet afrapporteres de foreløbige resultater. Der kigges i notatet på, hvordan indsatsen har påvirket de deltagende børns faglige resultater i dansk og matematik
og deres trivsel målt ved The Strengths and Dificulties Questionnaire (SDQ).
Kreditering
Rapporten er udarbejdet af TrygFondens Børneforskningscenter.