Nyhedsbrev
Søg
I dette undervisningsforløb i programmering b + c og informatik b får eleverne en introduktion til arbejdet med programmering gennem konkrete opgaver om objektorienteret programmering.
I dette nyhedsbrev kan du bl.a. læse om eksamen og ChatGPT, FIP, efteruddannelse, it-fagligt forum og it-lærerforeningen.
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
Læs en ny opdateret udmelding om chatGPT og chatbots i forbindelse med eksamen i informatik B og programmering B.
I studieområdet skal eleverne anvende faglige metoder i undersøgelsen af et virkelighedsnært problem. Dette involverer indsamling og behandling af empiri. I denne artikel gives eksempler på empiri i IT-fagene.
Sæt eleverne til at teste, om chatbots klarer Turingtesten og brug det til en diskussion om, hvorfor vi spejler os i den kunstige intelligens, og hvad det betyder.
Sådan skal I forholde jer til ChatGPT til sommerens eksaminer, få datoer til forårets FIP-kurser og læs om elevernes adgang til internettet som fagligt hjælpemiddel i programmering B og informatik B.
Nyt fra BUVM, rapport om informatikundervisning i 39 lande, efteruddannelse, FIP, fagdidaktisk kursus, tilbud fra eksterne.
Hvordan spottes fake news? Hvor spredes de mest? Hvilke teknikker bruger de? Flerfagligt forløb til informatik og sprogfag, der træner eleverne i at spotte og analysere disinformation.
Her kan du finde fagkonsulentens svar på ofte stillede spørgsmål i forbindelse med arbejdet som eksaminator og censor i informatik B og Informatik C samt censorark til mundtlig eksamen for begge niveauer.
Om eksamen, efteruddannelsesaktiviteter, FIP, Nyhedsbreve, Studie- og karrierespil, It-fagligt forum og IT-lærerforeningen.
Aktivitet til informatik C og B, der giver et indblik i aktuelle og kendte cyberangreb, så eleverne får en forståelse af, hvorfor og hvordan de skal sikre egne enheder og data.
Nyhedsbrev til informatik og programmering omhandler eksamen, fortællingen om informatik, teknologiforståelse og fx efteruddannelsesaktiviteter.
"Fag og fremtid" er et brætspil om faget uden for klasserummet og efter studentereksamen. Spillereglerne læses på et minut, og man er klar til at spille, når pladen er printet og spørgsmålene klippet ud
Nyhedsbrev om bl.a. evaluering af teknologiforståelse-forsøget, eksamensstatistik, efteruddannelsesaktiviteter, IT-fagligt forum mv.
Skriftlige og mundtlige kompetencer i it-fagene i gymnasiet
Om nødprøvebekendtgørelse, eksamen, læreplaner, teknologiforståelse, efteruddannelse, FIP, "At være lærer i fag", IT-fagligt forum og IT-lærerforeningen.
Få eleverne op af stolene, og få bedre trivsel, koncentration og læring. Øvelser af 5-15 minutters varighed, der får hovederne væk fra skærmen og sætter de små grå i gang.
Artiklen giver bud på, hvordan elever kan introduceres til it-fag i analytiske projekter, hvordan implementeringer af systemer kan inddrages, samt eksempler på emner i samspil med fag fra forskellige fakulteter
Om SRP/SOP/EOP, Vejledninger, Efteruddannelse, FIP – Faglig udvikling i praksis, fagdidaktisk kursus, It-fagligt forum. og It-lærerforeningen
Gode råd til, hvordan man stiller en god projektramme op for- og afvikler eksamensprojekter i it-fagene. Eksamensprojektet kom ind i Informatik B i 2017 og indgår også i programmering på C- og B-niveau.
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
Fagkonsulenterne har samlet inspiration og vejledning til undervisere om eksamen, prøveforberedelse og undervisning i forbindelse med den delvise genåbning.
Her finder du fagkonsulentens faglige og didaktiske råd om genåbning, overgangsperiode, eksamensprojekter, virtuel undervisning og karaktergivning i forbindelse med COVID-19
Hent materialet og se relevante videoer fra FIP-kursus 2020.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen, gymnasiet og EUD præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Digitale enheder giver mulighed for at differentiere og tilrettelægge varieret og motiverende undervisning. Samtidig følger dog en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
Denne artikel giver dig nogle gode tips til, hvordan du får innovation med i it-fagene. Innovation og it hænger sammen, og flere af de store innovationer de sidste 30 år er baseret på it. Innovation er et centralt element i it-udvikling og et særskilt fagligt mål i informatik: eleverne skal kunne redegøre for eller analysere innovative it-systemer.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
Nyhedsbrev for it-fagene rummer materialer om blandt andet; eksamen, studieretningsforsøg, Enkeltfags-kurser på IT- universitetet, It-lærerforeningens årskursus, FIP – Faglig udvikling i praksis mm.
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
Denne Viden Om-udgivelse formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse, der er betegnelsen for de handlinger, en lærer løbende foretager sig for at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Nyhedsbrevet handler denne gang om SRP, Informatik B, der er ved at vinde fodfæste, Informatik i NV og efteruddannelse af lærere.
Hvordan sikrer vi os mod virus og malware? Denne aktivitet giver grundlæggende viden på området samt praktiske anvisninger på tekniske løsninger.
Din færden på nettet bliver registreret, men hvilke interesser har de parter, der registrerer? Kunne det være en fordel at blive overvåget på den måde? Og kan man selv at bestemme, hvem der må overvåge?
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Forløbet tager udgangspunkt i elevernes erfaringsverden og får dem til at reflektere over egen adfærd på nettet og se kritisk på fx hits fra Google.
Forløbet arbejder med konkrete råd til tjek af nyheder på nettet, så eleverne kan blive mere kritiske mediebrugere. og lærer at reflektere over, hvad der skaber falske nyheder.
Hermed skoleårets sidste nyhedsbrev. Læs bl.a. om nye vejledninger, efteruddannelse, erhvervsinformatik.
Hent materialer fra FIP-kursus 2019.
Foreningen repræsenterer lærere, der underviser i fagene Informatik, Programmering, IT A samt Kommunikation og it på de gymnasiale uddannelser.
Forløbsbeskrivelse med materialehenvisninger, eksempler og øvelser. Forløbet er målrettet informatik C på htx. Det er dog velegnet til både informatik C og B på alle gymnasiale uddannelser samt programmering C og B. Det har fokus på programmering og kan med fordel fungere i fagligt samspil med teknologi på htx.
Tre forløb om cookies til henholdvis Informatik B, C og It A. Forløbene er leveret af fagkonsulenten og understøtter den nye vejledning for fagene.
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
Kryptering er helt afgørende for it-sikkerhed, og det behøver ikke at være tungt eller svært at forstå. Introducer kryptering ved at finde pointen i vittigheder og løse kryptogrammer.
Forløb med fokus på innovation i informatik hhx, eux, htx og stx. Eleverne skal konstruere en løsning til præsentation af huse for en ejendomsmægler. Løsningen skal være baseret på placering af Beacons på “Til salg”-skilte foran huse, hvor potentielle købere via deres smartphone kan få oplysninger om boligen. Omfang: 5-20 lektioner á 45 min.
"Udarbejd et spil med fokus på den viden, I har tilegnet jer i de forskellige fag indtil nu". Sådan lyder opgaven til eleverne. Resultatet kan bruges til fx Åbent Hus eller orienteringsaftener til at udfordre forældre og søskende. Eleverne træner innovative metoder til repetition af faglig viden.
Hvordan økonomiserer du din tid, når du vejleder eleverne? Der er mange måder at få vejledning til at være en frugtbar proces. Nedenfor præsenteres en række konkrete gode råd om vejlederrollen i fagligt samspil
Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier