Nyhed
Nyt fra fagkonsulenten i musik- og lydproduktion - april 2023
Nyhedsbrev om bl.a. vækst i faget, faglig kompetence, udstyr, skærpelse i undervisningsvejledningen, censorer - og om, hvordan faget passer til tiden og de unges interesser og behov.
Nederst på siden kan du finde nyhedsbrevet til musik i stx og hf. Det følgende henvender sig til faget musik- og lydproduktion.
Et fag i vækst
Efter starten i 2013 på htx og de første stx-hold hos Lasse Schmidt Nielsen på Århus Statsgymnasium fra 2019 kommer faget til at eksplodere i holdantal på stx fra skoleåret 2023-2024. Fra fire hold på stx i dette skoleår til mindst 11 hold på stx næste år. Nogle gymnasier har endog både musik- og lydproduktion i 2.g og 3.g.
Det bliver spændende at følge, hvordan det faglige miljø kommer til at udvikle sig i de kommende år med mange flere elevers og læreres arbejde med faget.
Faglig kompetence
Igen i dette skoleår udbyder Aalborg Universitet sit kursus i Grundlæggende indspilnings- og lydstudieteknik. Jeg havde selv fornøjelsen af at deltage i kurset i dette skoleår. Kurset var en stor fornøjelse – både de online kursusgange og især internatet i Aalborg sammen med de øvrige kursusdeltagere.
Kurset giver både en dybere indsigt i lydbehandlingsprogrammer (Reaper), indspilningsteknikker og elektroniske genrer. Det eneste smertefulde er at lytte til optagelsen af ens eget instrumentspil.
Det er en interessant iagttagelse, at bearbejdningen/efterbehandlingen af den studieindspillede lyd i høj grad handler om at gøre lyden mere ensartet i niveau – at fjerne den fra det håndspillede, for at det kan smelte ind i et afstemt mix.
Udstyr
Stine Vangsgaard Torbensen og Claus Jørgensen fra Københavns Mediegymnasium anbefaler grupperum med studiehøjttalere, hvor de projektgruppearbejdende unge kan lytte sammen – fra kurset i Aalborg ved vi også, hvor vigtigt det er at lytte til EQ, effekter, masterering mm. på højttalere frem for høretelefoner.
Vi må skrive grupperum på vores ønskesedler og overveje, hvordan vi kan optimere brugen af de eksisterende lokaler vores gymnasier. Derudover anbefaler Stine og Claus eksterne lydkort – gerne med flere høretelefonudgange.
Skærpelse i undervisningsvejledningen
I forhold til dokumentation for eksamensprojektet står der i den nuværende undervisningsvejledning, at det er god skik at medsende dokumentation. Dette forventer jeg på foranledning af Claus Jørgensen at skærpe til et ”skal”, da dokumentationen er den letteste adgang til indsigt i produktionerne for en censor.
Censorer
I ministeriets system for administration af censur findes ikke en musik- og lydproduktion-kompetence. Denne falder ind under kompetencen i musik. Som udgangspunkt kan man derfor sagtens at få censorer, der ikke har faglig kompetence i faget. Med den øgede mængde lærere med faglig kompetence efter kurset i Aalborg vil det forhåbentligt i fremtiden være muligt for Kontor for Prøver, Eksamen og Test at oprette en særlig kompetence i det administrative system og dermed kun beskikke censorer med faglig kompetence til eksamen i musik- og lydproduktion.
Et fag til tiden
Den primære årsag til fagets vækst skyldes formodentlig, at det rammer de unges interesser og behov. Mange unge producerer selv musik på deres computere. Lasse Schmidt Nielsen påpeger, at podcastformatet særligt appellerer til unge, som har en historie at fortælle, og som de kan formgive i faget.
Stine Vangsgaard Torbensen påpeger, at elever på htx tager faget for at kunne lave ordentlig lyd til deres filmprojekter. På mit eget gymnasium opretter vi for første gang nogensinde musik- og lydproduktion, og jeg ser meget frem til at prøve kræfter med at undervise i dette tidssvarende fag.
God sommereksamen og sommer til jer alle.
Med venlig hilsen
Sebastian Strabo Svendsen
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.