ARTIKEL Det teknologiske troldspejl. Danskfaglige dybder med AI-briller Da ChatGPT holdt sit indtog, blev gode råd dyre i dansk. Var det for alvor slut med læsning, læring og fordybelse? Og hvordan kan udfordringen integreres i undervisningen? ARTIKEL Skriftlighed i en AI-tid Kritisk brug af teknologi er vigtig - også for lærerne. Vi må lære eleverne at bruge teknologien fornuftigt og fastholde fokus på deres skriveudvikling. FORLØB Undervisningsmaterialet Stop. Tænk. Tjek Det. Fake News, nyhedsfeed, ekkokamre, konspirationsteorier, demokrati, Facebook, Instagram og Google. Hvordan hænger de sammen? AKTIVITET Escape room i dansk De populære escape rooms med gåder, koder og krav om samarbejde kan levendegøre danskundervisningen. Spil i timerne kan motivere eleverne til at bruge begreber, få faktuel viden og analysere tekster i dybden. ARTIKEL Dansk og retorik - Inspiration til virtuel undervisning Her finder du forslag til digitale ressourcer og inspiration til planlægning af undervisning. ARTIKEL Virtuel undervisning i dansk Virtuelle timer skaber nye muligheder for fordybelse i skriftlighed, værker og én til én-samtaler. Samtidig bliver stille elever mere synlige, og taletiden deles mere ligeligt. FORLØB Youtubere i mediebilledet Dette forløb gør eleverne bevidste om, hvordan YouTube målretter søgeresultater efter brugerens interesser, samt hvordan YouTubes markedsmekanismer virker. FORLØB Kodeks for netkommunikation Kommunikation på nettet kan være hård. Med afsæt i egne erfaringer og forskning skal eleverne i dette forløb udvikle et kodeks for netkommunikation. AKTIVITET Ekkokamre Mange får udelukkende nyheder fra sociale medier, der viser brugerne det, de plejer at synes om. Dette kan medføre, at der opstår såkaldte ekkokamre, hvor man bekræftes i sit eget verdenssyn. AKTIVITET Identitetstyveri Det er nemt at dele billeder på nettet, men kan man fjerne billeder, hvis man fortryder? Her møder vi bl.a. en ung kvinde, hvis fotos er blevet rippet og brugt til en falsk profil i hendes eget navn. AKTIVITET Big data Hvorfor er det et problem, at der ligger data om os på nettet, som vi ikke selv bestemmer over? AKTIVITET Filterbobler Vores adfærd på nettet definerer, hvad Googles søgeværktøjer og de sociale medier udvælger til os. Hvilket billede giver det af verden, når vi ikke kender kriterierne for denne udvælgelse? FORLØB Om at efterlade sig spor på nettet Forløbet tager udgangspunkt i elevernes erfaringsverden og får dem til at reflektere over egen adfærd på nettet og se kritisk på fx hits fra Google. FORLØB Om fake news Forløbet arbejder med konkrete råd til tjek af nyheder på nettet, så eleverne kan blive mere kritiske mediebrugere. og lærer at reflektere over, hvad der skaber falske nyheder. AKTIVITET Det digitale Kompetencehjul Her kan eleverne kortlægge deres egen digitale dannelse gennem 'Det digitale Kompetencehjul', der er udviklet af Center for Digital dannelse.