Virtuel undervisning og sociale medier ARTIKEL Chatbots i samfundsfag – nye muligheder og nye udfordringer Chatbots har overrasket verden. De kan besvare spørgsmål, kombinere viden, udlede tendenser og give eksempler. De kan dermed udfordre ideen om, hvordan viden genereres. FORLØB Undervisningsmaterialet Stop. Tænk. Tjek Det. Fake News, nyhedsfeed, ekkokamre, konspirationsteorier, demokrati, Facebook, Instagram og Google. Hvordan hænger de sammen? ARTIKEL Samfundsfag - Inspiration til virtuel undervisning Her finder du inspiration til valg af ressourcer og didaktiske vinkler til virtuel undervisning. ARTIKEL Virtuel undervisning: Sådan træner du de skriftlige genrer Et konkret bud på tilrettelæggelse af virtuel undervisning i de skriftlige genrer, så du i realtid kan iagttage elevens skriftlige arbejde, langdistance-vejlede og tilbyde handlingsanvisende feedback. FORLØB Forløb om adfærd på de sociale medier Undervisning i ”adfærd på de sociale medier” er nyt kernestof på A- og B-niveau, som en del af sociologiundervisningen. FORLØB Kodeks for netkommunikation Kommunikation på nettet kan være hård. Med afsæt i egne erfaringer og forskning skal eleverne i dette forløb udvikle et kodeks for netkommunikation. FORLØB Om at efterlade sig spor på nettet Forløbet tager udgangspunkt i elevernes erfaringsverden og får dem til at reflektere over egen adfærd på nettet og se kritisk på fx hits fra Google. FORLØB Om fake news Forløbet arbejder med konkrete råd til tjek af nyheder på nettet, så eleverne kan blive mere kritiske mediebrugere. og lærer at reflektere over, hvad der skaber falske nyheder. FORLØB Kodeks for netkommunikation Kommunikation på nettet kan være hård. Med afsæt i egne erfaringer og forskning skal eleverne i dette forløb udvikle et kodeks for netkommunikation. AKTIVITET Big data Hvorfor er det et problem, at der ligger data om os på nettet, som vi ikke selv bestemmer over?