Nyhedsbrev
Søg
Læs om ændringer i læreplanen for latin C, ekspertgruppens anbefalinger angående kunstig intelligens og andre digitale hjælpemidler samt SRP-projektet.
Nærvær og læring i klassiske fag - uden skærme. Her er bud på analoge undervisningsformer, som kan sætte tanker i gang, så vi kan holde pause fra det digitale og i faglige rammer skabe rum for det sociale.
Om SRP i oldtidskundskab i kombination med andet fag på A-niveau.
Om SRP, AI og seksualundervisning.
Ovid skrev for 2000 år siden scoretricks til både mænd og kvinder i Elskovskunsten. Digtet er oplagt at læse med elever i oldtidskundskab, når man skal opfylde de nye krav om seksualundervisning.
Kan oldtidskundskab bidrage til den obligatoriske seksualundervisning på ungdomsuddannelser? Og kan Sokrates lære os om samtykke og grænser?
Om nye reviderende vejledninger, FIP-kurser om digital og teknologisk dannelse og SRP-projekt.
Skriftlig eksamen, undervisningsbeskrivelser og SRP-formuleringer.
Hvad lærer man om den antikke verden og vores egen verden ved at undersøge hvordan Afroditefremstillinger ændrer sig undervejs og hvordan motiverne bliver genbrugt i senere europæisk kunst?
Her kan du finde inspiration til at bruge Sapfo til at forkorte afstanden til antikken for 15-årige i en indledende aktivitet i oldtidskundskab.
Hvem bestemmer egentlig, hvad der er skønt, og kan man sætte skønheden på formel?
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
Nyhedsbrev om SRP og opfordring til at indsamle opgaveformuleringer, ChatGPT - også i forbindelse med SRP - og forløb på emu om bæredygtighed i Oldtidskundskab.
Bliv inspireret til at arbejde med klima- og bæredygtighed i oldtidskundskab C på en elevaktiverende måde: Eleverne former selv perspektiverne fra de antikke tekster til den aktuelle problemstilling.
Om nye, reviderede vejledninger, nyt materiale på emu, sprograpport, erfaring med SRP og FIP-kurser.
Denne artikel beskriver, hvordan arbejdet med de efterantikke spor fra antikken kan kvalificeres i faget, så eleverne kan arbejde med det perspektiverende materiale i undervisningen og ved eksamen.
Interkulturel didaktik handler om, hvordan vi som undervisere reflekterer over og tilrettelægger undervisning i kulturforståelse.
Tre cases eksemplificerer, hvordan lærer og elever systematisk arbejder med afsæt i egne oplevelser af tekster som grundlag for analyse og fortolkning i et fællesskab, der er præget af aktiv lytning og dialog.
I denne artikel kan du finde inspiration til at inddrage skriftlighed i undervisningen, så eleverne har mulighed for at opfylde fagets mål, hvis de vælger oldtidskundskab i deres SRP.
Om eksamen, undervisningsbeskrivelser og prøvematerialer, bedømmelse, SRP, årskarakterer, emu, efteruddannelse i Athen, lydligt latin - og undersøgelsesorienteret undervisning.
Forløbet giver en indgang til globaliseringskompetencer gennem læsning af en græsk tragedie og dens virkningshistorie.
Nyhedsbrev omhandlende statistik for dimmitender, FIP-kurser, samt nødundervisning.
"Fag og fremtid" er et brætspil om faget uden for klasserummet og efter studentereksamen. Spillereglerne læses på et minut, og man er klar til at spille, når pladen er printet og spørgsmålene klippet ud.
Antikke styreformer og specielt demokratiet har altid været en del af faget oldtidskundskab, men med den nye gymnasiereform er der kommet et øget fokus i læreplanen netop på demokratiet.
Find inspiration til for eksempel at kombinere projektarbejde med moderne problemstillinger som Coronahåndtering ved hjælp af Senecas stoicisme og få en række forslag til forløbets indhold, placering, struktur og produkter.
I denne artikel kan du som underviser læse om og lade dig inspirere af konkrete eksempler på, hvordan dialogbaseret undervisning kan implementeres i oldtidskundskab.
Forbered eleverne på at vælge oldtidskundskab som fag i SRP: Træn den skriftlige praksis i faget.
Om sommerens eksaminer, undervisningsbeskrivelse, årskarakterer og AP
Kursus med særligt fokus på, hvordan vi kan træne åben og autentisk dialog, så eleverne udvikler både kompetencer og demokratisk dannelse gennem samtale med hinanden. Dertil om skriftlighed i SRP.
Om virtuel undervisning, fyraftensmøder om SRP og skriftlige eksamen og opgaver
Dialog og læring får nye betingelser med online undervisning. Få en række tips og overvejelser til planlægning af virtuelle aktiviteter i de klassiske fag.
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
De metodiske tilgange i oldtidskundskab er umiddelbare: Det hele handler om elevens møde med teksten og kunsten.
Her finder du forslag til digitale ressourcer og inspiration til planlægning af undervisning.
Ny Viden Om-udgivelse præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Digitale enheder giver mulighed for at differentiere og tilrettelægge varieret og motiverende undervisning. Samtidig følger dog en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
Gennem en innovativ proces skaber eleverne konkrete idéer til at forbedre demokratiske processer på egen skole.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
Denne Viden Om-udgivelse formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse, der er betegnelsen for de handlinger, en lærer løbende foretager sig for at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Hyppigt stillede spørgsmål om eksamen i oldtidskundskab 2019.
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
FAQ'en giver korte og klare svar på en lang række spørgsmål til studieretningsprojektet: Fra de flerfaglige forløb, der leder op til studieretningsprojektet, over projektperioden og frem til den mundtlige prøve
Klassikerforeningen er faglig forening for lærere i gymnasieskolen, der underviser i latin, græsk og oldtidskundskab.
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
Arbejd elevaktiverende og digitalt med klassisk materiale. Før eleverne ind i Sokrates’ forsvarstale gennem remediering af talen til små elevproducerede film eller animationer. Aktiviteten er på cirka to moduler à 95 minutter og er til oldtidskundskab på stx.
Dette forløb er tænkt som det første forløb med originaltekst efter den indledende begynderfase med tilrettelagt tekst.
Dette forløb kommer med forslag og ideer til, hvordan man kan tilrettelægge et undervisningsforløb i Platons filosofi. Forløbets basistekster er Platons dialog Alkibiades og uddraget Hulebilledet fra Statens 6. bog. Forløbets tematiske fokus er dannelse eller ”at kende sig selv”.
Forløbet giver et eksempel på, hvordan man kan tilrettelægge kunstsøjlen jf. læreplanen: ”Kunstsøjlen har et kunsthistorisk tema, hvor der, under inddragelse af eleverne, vælges mellem arkitektur og kunst.”
Fra begynderfase til originaltekst - Skabelsesberetninger
Svar på de hyppigst stillede spørgsmål i forbindelse med eksamen i græsk og latin. Vær opmærksom på, at der ved de mundtlige prøver i sommertermin 2018 er hold til prøve efter både gamle og nye læreplaner.
Dette forløb er tænkt som det andet forløb med originaltekst efter den indledende begynderfase med tilrettelagt tekst fx i forlængelse af forløbet med Catul og Ovid.
"Lav et spil med fokus på den viden, I har tilegnet jer i de forskellige fag indtil nu". Sådan lyder opgaven til eleverne. Resultatet kan fx bruges til Åbent Hus eller orienteringsaftener.
Hvordan økonomiserer du din tid, når du vejleder elever? Der er mange måder at få vejledning til at være en frugtbar proces. Nedenfor præsenteres en række konkrete gode råd om vejlederrollen i fagligt samspil.
Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier