Forløb
La familia - digitale kompetencer
Forløbet handler om familien og familielivet i den spansktalende verden som tematiseret i film og tv-produktioner, reklamer, billedmateriale, skriftlig fiktion mm. Niveau: Alle niveauer i begynderundervisningen. Omfang, Indhold og sværhedsgrad tilpasses det enkelte hold.
Leveret af fagkonsulenten som supplement til vejledningen for faget.
Formål
Eleven
- stifter bekendtskab med/træner et centralt ordforråd.
- opnår viden om familierelaterede emner i den spansktalende verden
- bliver bevidst om kulturelle forskelle ift familieliv og bliver også opmærksom på egen baggrund og kultur
- og elevens egne oplevelser / tanker / erfaringer fra Danmark kan indgå i forløbet, der er meget velegnet til komparative studier
Kompetencer, i fokus
- Interkulturel kompetence
- Global Kompetence
- Digital kompetence
Faglige mål i fokus
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk ̶ analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
Kernestof i fokus
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- Moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Forslag til arbejdsformer / metode
Forskellige aktiviteter/sekvenser i lektionerne:
- undersøge statistik fra lødige kilder om familierelaterede emner fra de studerede områder - lave enkelte slides eller lignende til mundtlig præsentation på spansk - husk at lave en spændende overskrift til hvert statistisk område (p.ej.: Los jóvenes españoles se van de casa a los 30 años - unos 9 años más tarde que los jóvenes de Dinamarca) - man kan også producere spørgsmål til statistisk materiale: ¿A qué edad se van de casa las mujeres jóvenes en España? Internationale databaser er gode til komparativ statistik
- producere små klip spansk på forskellige online-platformer (f.eks.: www.dvolver.com)
- producere quizzes, kahoots, krydspord til klassekammerater eller andre spanskhold fra skolen
- finde slangord på internettet for forskellige familie-aktiviteter/relationer/fænomener
- producere ordlister / memory-kort mm. til at tale om emnet
- interviewe hinanden på spansk om egne familier
- interviewe spansktalende facebook-venner eller venskabsklasser om deres erfaringer med familielivet - enten skriftligt eller via facetime eller via talebeskeder i whatsapp - eleverne vil typisk kende flere muligheder end læreren :-) - et skriftligt interview kan evt bearbejdes til en dialog, kan refereres eller laves om til et lille portræt. Kan evt tjenes som en lille aflevering
- eleverne kan producere thinglinks, pic collage eller word clouds til sprogligt at bearbejde emnet
Forslag
Øvelse til træning af digital kompetence og kritisk bevidsthed:
- Find 2 netkilder, der statistisk beskriver interessante oplysninger om familieliv i det sprogområde, som I studerer og 1 kilde, der beskriver det samme i Danmark
- Undersøg og beskriv afsenderen - er den officiel, privat eller andet?
- Find interessante sammenhænge eller data og lav en overskrift, der opsummerer dem. (f.eks.: En España, el X% de los jóvenes vive en la casa de sus padres hasta tener X años. En Dinamarca, la edad es Y.
- Lav enten små skriftlige nyheder ud fra disse overskrifter eller præsentér dem mundtligt på spansk på max 2 slides i et powerpointoplæg for klassen
Alternative vinkler på emnet:
- Ungdomsliv i familien i Spanien vs Danmark
- kønsroller
- Den dysfunktionelle familie / problemer i familien/vold
- Ungdomsarbejdsløshed / det alt for travle ungdomsliv
- At flytte hjemmefra / independizarse
- Den traditionelle vs den moderne familie
- Familien i Danmark vs i det studerede område
Forslag til skriftlige produkter
- En dagbog fra en person fra det materiale, man har set/læst
- Udskrift af en telefon/facetime-samtale med en spansktalende omkring emnet
- Et resumé af den film, der arbejdes med
- beskrivelse(r) af billede(r)
Kreditering
Produceret af Tina Lynge og Mikkel Hollænder