Nyhedsbrev
Søg
Hvordan kan dine elevers faglige trivsel øges, når I arbejder med et tema? Artiklen her belyser elevernes følelse af mestring og self-efficacy, som opstår gennem cases, stilladsering og tydelige faglige mål.
Man skal ikke lede længe efter nyheder om ondskab: bestialske mord, krigsforbrydelser, terrorhandlinger osv. Her præsenteres en undersøgelsesbaseret tilgang til at udforske ”det onde” og ”de onde” i filosofi.
Synes dine elever, at den klassiske hulelignelse er svær at forstå? Her er et forslag til at arbejde grundigt med teksten uden skærm. Der bliver tegnet, samtalet og gentaget.
Trænger dine elever til en pause fra skærmene, mens de træner selvstændighed og argumentationsteori? Brug elementer fra det tænkende klasserum i filosofiundervisningen.
Køn og kærlighed med et filosofisk udgangspunkt. Er der noget særligt mandligt eller kvindeligt, som er givet af naturen?
Aktiver elevernes forståelse af Humes begreber om indtryk og idéer ved at lade dem beskrive et æble.
Brug en chatbot til at vise, hvordan man udfolder et svar på et filosofisk spørgsmål. Her undersøges det ved hjælp af ChatGPT, hvad et godt liv er.
Kan en chatbot være et eksempel på kunstig intelligens? Nye chatbots er spændende input til det klassiske spørgsmål inden for teoretisk filosofi om forholdet mellem sjæl og legeme (bevidsthed og krop).
Dette nyhedsbrev handler om afdækning af faget filosofi, FIP-kurser om teknologisk og digital dannelse, seksualundervisning, videndeling og dialogisk mundtlighed.
Inddragelsen af skriftlighed i filosofifaget kan understøtte elevernes mundtlighed og styrke deres generelle skriftlighed. Men hvordan kan skriftligheden inddrages godt og meningsfuldt i undervisningen?
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
I dette nyhedsbrev kan du blandt andet læse om den senest afholdte FIP-konference, en ny platform til deling af materialer og kursus for filosofilærere.
Organdonation er et relevant og relevant emne i et forløb om etik og moralfilosofi. Dansk Center for Organdonation har udgivet iBogen Når død giver liv – organdonation i undervisningen, der viser hvordan.
Globale kompetencer er en del af gymnasiereformen, og denne artikel er et forsøg på at vise, hvordan arabisk filosofi kan åbne dele af de traditionelle filosofiemner.
Hvilke temaer og cases egner sig til at undervise i den nyeste tids filosofi – altså de seneste 20 års filosofi?
I artiklen kan du læse om mål for filosofi C og B, specifikke didaktiske udfordringer med filosofiske metoder og arbejdet med filosofiske tekster.
H.C. Andersens Hyrdinden og skorstensfejeren er omdrejningspunktet i dette gæstelærerforløb, hvor eleverne føres ind i eventyret gennem dialogisk fortolkning og introduceres til tingseventyret som genre.
På FIP holdt Johannes Blok Worm, Mikkel Guldhammer Sparsø og Martin Krag oplæg om eksamensspørgsmål efter reformen. Find oplæg, kommentarer og eksempler på eksamensspørgsmål her på siden.
Mens filosofi ofte diskuterer andre fagområders identitet og metoder, sker det til sammenligning sjældent at den selv er genstand for tilsvarende interesse.
Katalog over øvelser til filosofiundervisningen på C og B. Øvelserne kan både bruges som hele forløb og sekvenser i enkelte moduler.
Generelle spørgsmål og svar til filosofifaglige problemstillinger i de flerfaglige projektformer.
Her finder du inspiration til planlægning af undervisning og brug af digitale ressourcer.
EU’s persondataforordning (GDPR) begrænser firmaers rettigheder til data om os, men hvordan forholder vi os selv til deling af vores data?
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
Lad eleverne spille et helt igennem uretfærdigt spil ludo, og giv dem en bedre forståelse af John Rawls pointer i forhold til uvidenhedens slør.
Øvelsen tager udgangspunkt i bibelens moralbud – de ti bud – og omskriver dem til ti moderne bud med udgangspunkt i de teorier, der er introduceret i et etikforløb.
En løbsk togvogn har retning mod fem jernbanearbejdere. Du kan dog vælge at skifte spor, så vognen kun rammer én jernbanearbejder. Hvad vælger du at gøre?
Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier